Provozní řád ZŠ

1. Úvodní ustanovení

1. Provozní řád je součástí organizačního řádu školy.

 

2. Všeobecná ustanovení

1. Provozní řád je soubor pravidel a opatření spojených se zajištěním hygienických podmínek na prostorové podmínky, vybavení, provoz, osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, zásobování vodou a úklid. Zohledňuje věkové a fyzické zvláštnosti dětí a mladistvých, podmínky jejich pohybové výchovy a otužování, režim stravování včetně pitného režimu.

2. Provozní řád se řídí zejména:

  • zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, střední, vyšším odborném a jiném vzdělávání, zejména § 29: …Školy a školská zařízení jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů.
  • Školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví…
  • zákonem o ochraně veřejného zdraví č. 258/2000 Sb.
  • vyhláškou č. 106/2001Sb.o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění vyhlášky 148/2004 Sb.
  • vyhláškou č.108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení,
  • vyhláškou č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných
  • vyhláškou č. 137/1998Sb. o obecných technických požadavcích na výstavbu
  • vyhláškou č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
  • nařízením vlády č. 178/2001Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci
    (vše v platném znění)

 

3. Využívání školní budovy pro jiné aktivity 

1. Školní budova je využívána k provozu kroužků, prostory tělocvičny mohou být v odpoledních hodinách pronajaty soukromým sportovním skupinám za úplatu.

2. Pro rodiče a veřejnost organizujeme pravidelně Dny otevřených dveří, besídky a jiné, většinou kulturní aktivity.

 

4. Školní družina

1. Školní družina je v provozu od 6.30 hodin do 7.30 hodin, od 11.30 hodin do 16.30 hodin.

2. Školní družina je otevřena pro žáky 1 stupně, přednostně jsou zařazováni žáci 1. a 2. ročníků. Žáci vyšších ročníků 1. stupně jsou zařazováni do naplnění kapacity školní družiny 58 žáků.

3. Pobyt venku probíhá v případě příznivého počasí denně. Žáci hrají buď volné hry dle zájmu dětí na dvoře či školní zahradě, nebo organizované hry nebo pořádají vycházky do okolí školy. Při pobytu venku konají i další zájmové vzdělávání.

4. Provoz školní družiny se řídí samostatně zpracovaným provozním řádem školní družiny.

 

5. Dojíždění žáků

1. Žáci do školy dojíždějí z přilehlých obcí dle platného jízdního řádu autobusové dopravy. 

2. Žáci dojíždějí do školy autobusem, nebo autem s rodiči. Někteří dojíždějí na jízdním kole nebo chodí pěšky. 

3. Všem žákům, kteří ráno přijedou místní dopravou před začátkem výuky, je umožněn pobyt ve školní družině (od 6.30 do 7.30 hodin) bez nutnosti být přihlášen k pravidelné docházce.

  

6. Vyučování

1. Pravidelné vyučování začíná v 7.50 hodin, poslední vyučovací hodina končí v 14.50 hodin.

2. Ukončení výuky probíhá v jednotlivých ročnících podle stanoveného rozvrhu hodin, který je žákům sdělen v úvodu školního roku.

3. Provoz budovy školy pro žáky začíná v 6.30 hodin. V této době mohou zařazovány zájmové kroužky, doučování a další mimoškolní aktivity, nebo je v provozu školní družina pro všechny žáky, kteří do školy přijdou dříve.

4. Vyučovací hodina trvá 45 minut.

5. Školní vyučování probíhá bez zvonění.

6. Ve vyučovacích hodinách převládá tradiční způsob výuky, především na 1. stupni jsou zařazovány relaxační chvilky. Do některých vyučovacích hodin jsou zařazovány i netradiční formy výuky – projektové vyučování, individualizace práce, individuální práce, skupinové vyučování a další moderní metody výuky. Výuka probíhá především formou povinného prezenčního vzdělávání, při mimořádné situaci (pandemie, epidemie, uzavření školy,…) formou povinného distančního on-line a off-line vzdělávání.

7. Ve všech třídách jsou pravidelně střídána pracovní místa (řady), ke střídání dochází i při změnách činnosti (při mimořádné situaci ne).

8. Žáci 1. třídy mají maximálně 5 vyučovacích hodin v jednom sledu, žáci 2. – 9. třídy maximálně 6 vyučovacích hodin v jednom sledu.

9. Mezi jednotlivými vyučovanými hodinami je nad žáky držen dohled – viz rozvrh dohledů v jednotlivých patrech školy.

10. Žáci jsou k základnímu vzdělávání přijímáni na základě zápisu do prvního ročníku, který se koná podle platné legislativní úpravy před nástupem povinné školní docházky v době dovršení šesti let věku.

11. Děti, kterým je na základě písemné žádosti zákonných zástupců povolen odklad povinné školní docházky, docházejí opětovně do MŠ.

 

7. Přestávky

1. Po každé vyučovací hodině následuje přestávka. Mezi 1. a 2., 3. a 4., 5. a 6. vyučovací hodinou je zařazena přestávka v délce trvání 10 minut. Mezi 2. a 3. vyučovací hodinou je přestávka v délce 20 minut. Mezi dopoledním a odpoledním vyučování je zařazena přestávka s minimální délkou 50 minut.

2. V případě příznivého počasí mohou žáci o velké přestávce a o polední přestávce pobývat na školním dvoře. Pobyt žáků venku o polední přestávce je potvrzen podpisem rodičů.

3. Při TV lze s ohledem na hygienické zásady přestávku mezi dvěma následujícími hodinami TV zkrátit.

 

8. Režim práce s počítačem

1. Práce na počítači je v rozvrhu pravidelně zařazena pro vybrané ročníky k výuce informatiky v rámci povinných předmětů. Žáci mají také možnost využívat výpočetní techniku v PC učebně pod dozorem pedagogických pracovníků mimo hodinu ICT.

2. Kromě toho probíhá výuka v počítačové učebně v rámci ostatních předmětů – nepravidelně, dle potřeby procvičení výukových programů a rozvrhu, který si příslušní vyučující určují. V těchto hodinách se kromě práce s počítačem využívají i běžné metody výuky.

3. Stoly jsou dostatečně prostorné, sedí u nich vždy jeden žák, v učebně je umístěno celkem 15 žákovských pracovních stanic.

4. Práci s počítači a notebooky upravuje samostatný řád.

5. Počítače jsou instalovány ve většině učeben k využívání během běžných hodin. Žáci mají k dispozici i notebooky a tablety.

 

9. Režim pracovního vyučování

1. Hodiny jsou řazeny v rozvrhu jako jednohodinové, výchovy mohou být dvouhodinové. 

2. Činnosti probíhají v běžných třídách nebo na přilehlé výukové zahrádce, školní zahradě nebo ve cvičné kuchyňce. Žáci jsou pro výuku některých předmětů spojeni z více ročníků. 

3. V pracovním vyučování (praktických činnostech) se žáci seznámí s technickými materiály, přípravou pokrmů, světem práce (volbu povolání), elektrotechnikou, pěstitelstvím.

4. Výuka probíhá podle ŠVP, na začátku školního roku jsou žáci seznámeni s řádem výuky a poučeni o bezpečnosti. Učebny jsou vybaveny umývadly pro provedení očisty.

 

10. Režim stravování

1. K zajištění obědů pro žáky i zaměstnance má škola vlastní školní jídelnu.

2. Obědy jsou vydávány v době od 11.30 do 13.30 hodin.

3. Provozní řád školní jídelny blíže specifikuje režimové a bezpečnostní požadavky na provoz školní jídelny.

 

11.  Zásobování vodou, pitný režim

1. Pitná voda je odebírána z veřejného vodovodu, kontrolu hygienických limitů provádí správce veřejného vodovodu. 

2. Škola je zapojena do projektu „Školní mléko“ a „Ovoce a zelenina do škol“. Všichni žáci 1. – 5. třídy mají možnost konzumovat státem dotované mléko (bez příchuti) a dodanou zeleninu a ovoce.

 

12. Podmínky pohybové výchovy

1. Škola má vlastní tělocvičnu, kterou využívají žáci 1. i 2. stupně a děti z MŠ.

2. Ke cvičení využívá škola i školní zahradu a park, které jsou v majetku zřizovatele.

3. Tělocvična je vybavena standardně – žebřiny, koše na košíkovou, švédská bedna, koza, žíněnky, lavičky. Nářadí je umístěno v předsálí tělocvičny.

4. U tělocvičny je šatna. U ní je i umývárna s WC a sprchou. 

5. Hodiny tělesné výchovy jsou zařazovány ve dnech, kdy je vyšší denní počet vyučovacích hodin, pokud to kapacitní důvody umožňují, jsou hodiny zařazovány jako koncové.

6. Žáci mají dle ŠVP 2 hodiny tělesné výchovy týdně ve všech ročnících.

7. Úvodní část hodiny (rozcvička) trvá 5 – 10 minut, pak následuje hlavní část hodiny v délce cca 30, minut (20 minut nácviková a 10 minut opakovací část) a závěrečná 5 – 10 minutová fáze na uklidnění. Pokud jsou hodiny TV zařazeny jako dvouhodinové, je délka jednotlivých částí adekvátně prodloužena.

8. Výuku plavání zajišťuje plavecká škola, nebo škola osobně, žáci se účastní plaveckého výcviku na 1. stupni v celkové dotaci 40 hodin. 

9. Výuka bruslení probíhá dle zájmu v zimním období – zabezpečuje hlavně školní družina. Turistika je prováděna především na školní chatě nebo v rámci TV. Dopravní výchova bývá zařazena jako průřezové téma do jednotlivých vyučovaných předmětů nebo jako projekt. Podle zájmu zákonných zástupců bývá také zařazen lyžařský kurz.

10. Tělovýchovné chvilky jsou na 1. i 2. stupni pravidelně zařazovány dle potřeby a únavy žáků, provádí se pravidelné sestavy cvičení na protažení (kompenzace sezení) nebo náhodná dle potřeby procvičení určitých partií.

11. O přestávkách mohou žáci v nižších ročnících využívat relaxační koutky s koberci, ve vyšších ročnících mají možnost volného pohybu po chodbách. Při vhodném počasí mohou žáci o velkých přestávkách pobývat na školním dvoře.

 

13.  Zájmové kroužky

1. Škola nabízí zájmové kroužky dle zájmu žáků v odpoledních hodinách. Kroužky jsou pro žáky školy bezplatné. Jejich složení se aktualizuje v září konkrétních školního roku.

2. Zájmové kroužky pracují zpravidla od října do poloviny června.

 

14. Hluk

1. Škola neprovozuje žádnou činnost, při které by hluk překračoval hygienické limity. Pokud jsou ve škole prováděny opravy apod., s dodavateli je smluvně ujednáno, že hlučné práce budou prováděny zásadně v době mimo výuku. Hodnota hluku pronikajícího zvenčí do budovy (doprava) nepřekračuje hygienické limity.

  

15. Údržba školy

1. Pro čištění a úklid školy jsou stanoveny postupy, které jsou zakotveny v pracovních náplních provozních zaměstnanců. Pro zajištění úklidu jsou vydávány čisticí prostředky včetně dezinfekčních prostředků. Vydávání čisticích prostředků a pravidelnou kontrolu jejich účelného používání provádí vedoucí školní jídelny.

2. Úklid je prováděn podle odpovídajících platným právních norem a je součástí pracovních náplní uklízeček.

3. V třídách se pravidelně větrá.

4. Součástí čištění je běžná ochranná dezinfekce, dezinsekce a deratizace ve smyslu zákona č. 258/2000Sb., jako prevence vzniku infekčních onemocnění a výskytu škodlivých živočichů. Při případném výskytu hmyzu, hlodavců a dalších živočichů ve škole bude proveden speciální ochranný zásah odbornou firmou.

 

16. Pracovní podmínky 

1. Ve škole není žádné rizikové pracoviště.

2. Škola má zpracovánu směrnici pro Osobní ochranné pracovní  prostředky, které jsou vydávány určenému okruhu zaměstnanců. Seznam je každoročně kontrolován, případně upravován. Agendou je v rámci pracovní náplně pověřena vedoucí školní jídelny, zajišťuje nákup, evidenci, přidělování a kontrolu. O kontrolách vede záznamy.

3. Pro výuku jsou používány místnosti, které splňují požadavky na osvětlení, vybavení, větrání, velikost a vybavení. V žádné z učeben není překročen maximální počet žáků, daný plošnou výměrou místnosti ve smyslu vyhlášky.

4. Žáky školy jsou také děti se zdravotním postižením. Pro tyto žáky jsou ve spolupráci s SPC a PPP vypracovány individuální vzdělávací plány a každoročně jsou podávány návrhy na jejich integraci. 

5. Časové rozvržení učiva, sestava rozvrhu a režim dne vychází zejména z ustanovení vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky a ze zásad stanovených v ŠVP školy.

6. Ve třídách zajišťují vyučující vhodné podmínky pro výuku zejména sledováním teploty v učebně, dostatečným větráním, pobytem dětí o přestávkách mimo učebnu, dodržováním délky vyučovacích hodin a přestávek, zařazováním relaxačních chvilek a cvičení do hodin, umožňují dětem pít i během vyučování, manipulací s žaluziemi regulují osvětlení třídy a minimalizují osvětlení třídy současně denním i umělým osvětlením. Vedou žáky k otužování a používání přiměřeně teplého oblečení. Sledují přiměřenost velikosti lavic a židlí pro žáky.  

7. Pravidelným střídáním zasedacího pořádku řad nebo jiným způsobem mění umístění žáků ve třídě tak, aby se pro žáky měnil úhel pohledu na tabuli (to neplatí při mimořádné situaci). Také vedení žáků ke správnému sezení a držení těla přispívají k prevenci jednostranné statické zátěže určitých svalových skupin.

 

17. Mimoškolní akce žáků

1. Pro každou mimoškolní akci žáků je určen pedagogický zaměstnanec školy jako vedoucí akce. Ten zajišťuje dodržení podmínek pro pořádání akce. Vede záznamy o předepsaných náležitostech – souhlas rodičů s účastí dítěte na některých akcích a souhlas s rozchodem, prohlášení rodičů o zdravotním stavu u některé akce, poučení žáků o BOZP.

2. U zahraničních výjezdů žáků zajišťuje zaměstnanec školy pověřený vedením této akce stejné náležitosti a navíc speciální pojištění žáků.

 

18. Osvětlení

1. Všechny prostory sloužící k výuce mají zajištěno vyhovující denní osvětlení, směr osvětlení je vždy zleva a shora. Pro ochranu před oslněním a pro zajištění zrakové pohody jsou některá okna opatřena žaluziemi nebo závěsy. Umělé osvětlení v učebnách zajišťuje celkové osvětlení učebny a zvlášť tabule. V učebnách je použito zářivkové osvětlení, v tělocvičně také. Zářivková osvětlovací tělesa jsou opatřena kryty zamezujícími blikání světla. Umělé osvětlení lze použít jako doplňující pro denní světlo, postupně lze zapínat svítidla umístěná rovnoběžně s osvětlovacími otvory.

2. V prostorách, kde se používá výpočetní technika a interaktivní tabule, jsou obrazovky umístěny tak, aby nedocházelo k jejich osvícení denním světlem, u počítačů jsou použity monitory se sníženým vyzařováním a sníženou odrazností světla, vzdálenost obrazovky od očí je min. 50 cm.

3. Integrovaní žáci se zrakovým postižením sedí na místech ve třídě s nejlepším osvětlením, mohou využívat speciální kompenzační pomůcky.

 

19. Větrání

1. Všechny prostory využívané pro pobyt žáků v budově škole – učebny, šatny, WC, školní družina – jsou přímo větratelné.

 

20. Vytápění

1. V učebnách, odborných pracovnách, družinách a dalších místnostech určených k trvalému pobytu je zajištěna teplota nejméně 20 až 22◦ C; teplota povrchu podlahy neklesá pod 19◦C. V tělocvičnách teplota vzduchu neklesá pod 16◦ C, v dalších místnostech pro krátkodobý pobyt pod 18◦ C, na záchodech pod 16◦ C. Relativní vlhkost vzduchu pobytových místností školských zařízení se pohybuje v rozmezí 40 až 60 procent.

2. V letním období je nejvyšší přípustná teplota v učebnách 26 oC. K její regulaci jsou v oknech instalovány meziokenní žaluzie, závěsy. Tato teplota může být překročena za mimořádných vnějších mikroklimatických podmínek. Při poklesu teploty vzduchu v učebnách určených k trvalému pobytu dětí a žáků ve třech po sobě následujících dnech pod 18◦ C, nejméně však na 16◦ C, nebo při poklesu teploty vzduchu v těchto učebnách v jednom dni pod 16◦ C musí být provoz zařízení pro výchovu a vzdělávání přerušen.

 

21. Vybavení školy

1. Ve škole se vyskytují dveře oboustranně otevíratelné (na vstupní chodbě).

2. Zábradlí splňuje požadavky norem.

3. Všechny dveře ve výukových prostorách mají jednotnou šířku 900 mm.

4. Ve všech výukových prostorách je umístěno aspoň jedno umývadlo s výtokem pitné vody.

5. V učebnách jsou podlahy opatřeny PVC a parketami.

6. Třídy jsou vybaveny odpovídající výškou lavic dle velikosti žáků, výška lavic se kontroluje na začátku i v průběhu školního roku.

7. Centrální lékárnička je umístěna ve sborovně školy, další lékárničky jsou umístěny v chatě na školní zahradě, ve školní družině, v mateřské škole, ve spodní sborovně, v kuchyni, v kotelně a jedna lékárnička je přenosná. U lékárniček je umístěn traumatologický plán a seznam obsahu lékárniček. Obsah doplňuje zdravotník vždy k zahájení školního roku a pak průběžně podle výsledků kontrol a požadavků vyučujících.

  

22. Jedy, nebezpečné látky

1. Jedovaté látky nejsou ve škole používány, všechny látky tohoto charakteru byly ze skladu chemických látek vyřazeny. Nebezpečné látky jsou skladovány v uzamykatelné místnosti, do které nemají žáci školy přístup. Skladování a evidence látek v kabinetu chemie podléhá zvláštnímu režimu. 

2. Uživatelé venkovních hracích ploch určených pro hry a sport, tj. zejména vyučující tělesné výchovy, vyučující tříd prvního stupně a vychovatelky školní družiny zkontrolují čistotu těchto ploch, případné znečištění hlásí vedení školy.

3. Rostliny a dřeviny vysazené v areálu školy odpovídají projektu školy, nejsou zde jedovaté rostliny.

 

23. Poučení žáků

O jednotlivostech, týkajících se chování a bezpečnosti jsou žáci poučeni v úvodu školního roku a pak vždy při změně či potřebě. O poučení je veden písemný záznam + školní řád.

 

24. Poznámka

Režimové momenty na jednotlivých pracovištích upravují platné řády učeben a směrnice v organizačním řádu školy.

 

25. Vyzvedávání žáků

Vyzvedávání žáků mimo vyučování podléhá plné moci a žádosti o uvolnění v době výuky. 

Zákonní zástupci s některými momenty provozu školy vyjadřují informovaný souhlas.

 

26. Hygienická opatření proti šíření virových chorob = mimořádná situace

Každá třída, WC i chodby jsou vybaveny desinfekčními prostředky, které jsou povinni všichni, kdo se pohybují v prostoru školy, používat k desinfekci rukou. 

Nedovoluje se nošení vlastních hraček do školy. 

Nedovoluje se vstup třetích osob do prostor školy.

Pokud žák prokazuje příznaky respiračního onemocnění, jsou jeho zákonní zástupci vyzváni, aby si ho vyzvedli, odvedli domů, popř. s ním navštívili lékaře. V době, než si pro žáka rodiče přijdou, je pod dohledem asistentky pedagoga odveden do místnosti v suterénu školy, kde na rodiče čeká. 

Při výskytu respiračních onemocnění se doporučuje dle vlastního uvážení nosit roušku, která kryje dýchací cesty. 

Rouška je povinně nošena i podle instrukcí platných epidemiologických opatřeních a nadřízených orgánů. 

Ve společných prostorech školy je rouška povinná.

Žákům je vštěpována tolerance k ostatním – když jsem nemocen, nechodím do kolektivu.

Je dbáno na zvýšenou desinfekci prostor při úklidu školy a tříd.

Je rozepsán časový přístup jednotlivých ročníků do školní jídelny. 

Žáci jsou neustále poučováni o účinných opatřeních jednotlivých mimořádných situací.

Škola přísně dodržuje jednotlivá opatření proti mimořádným situacím, které vyhlašují nadřízené orgány.

 

27. Závěrečná ustanovení

1. Jeden výtisk provozního řádu je trvale uložen u vstupu do budovy školy. Seznámení s provozním řádem tvoří součást vstupního a periodického školení zaměstnanců školy. Kontrola provádění jednotlivých ustanovení je součástí každoroční prověrky BOZP.

2. Změny provozního řádu jsou prováděny formou číslovaných doplňků.

 

 

Doplnění bodu č. 26. dne 25. srpna 2020 

Mgr. Jaroslava Procházková
ředitelka školy

Účinnost: 1. 9. 2017, bod č. 26: 1. 9. 2020

 

Školní psycholog

Činnost školního psychologa ve škole je komplexní služba žákům, jejich rodičům a pedagogům.

Práce školního psychologa se řídí Etickým kodexem školních psychologů, zákonnými normami a vychází ze standardních činností, vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění, z koncepce školního poradenského pracoviště školy Základní školy a Mateřské školy Chlum a z plánu činnosti školního psychologa v rámci OP JAK.

Všechny služby školního psychologa jsou žákům a rodičům školy poskytovány bezplatně.

 

Školní psycholog: Mgr. Lucie Švandová, Ph.D. (od 1.3.2023)

  • Primární kontakt - e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
  • Telefon: 724 363 772 (pokud telefon nezvedám, věnuji se žákům/pedagogům/rodičům)
  • Úřední hodiny: pondělí 8:00-15:00, čtvrtek 7:30-16:30 (1. patro, vpravo vedle schodiště; konzultace pro rodiče pouze po předchozí e-mailové domluvě)

 

Kdy je možné se obrátit na školního psychologa?

Žáci:

  • Když vás cokoliv trápí, ať už doma, ve škole nebo kdekoliv jinde.
  • Když vás trápí vztahy se spolužáky, ostatními dětmi nebo dospělými.
  • Když zažíváte smutek nebo vztek a chcete si o tom s někým popovídat.
  • Když máte problémy s chováním nebo dodržováním školního řádu.
  • Když potřebujete poradit s výběrem dalšího studia.
  • Když si potřebujete popovídat, postěžovat.
  • Když máte potíže při učení nebo nevíte jakým způsobem se učit.
  • Když si potřebujete o čemkoliv popovídat.

Pokud jsou dveře do pracovny otevřené, jste vítáni. Pokud jsou dveře zavřené, probíhá zde konzultace, prosím nerušit. Termín konzultace je možné si domluvit i dopředu.

Rodiče a zákonní zástupci:

  • Pokud potřebujete poradit a pomoci při řešení výchovných nebo osobnostních problémů Vašeho dítěte.
  • Pokud u dítěte dojde k náhlým změnám ve výkonnosti, chování nebo prožívání (má z něčeho strach, stěžuje si na bolest, nevolnost, i když je zdravé, je neobvykle zamlklé, přestane chodit za kamarády apod.).
  • Při řešení sourozeneckých vztahů nebo jiných rodinných problémů.
  • Dále při řešení obtíží Vašeho dítěte se spolužáky, jinými dětmi nebo dospělými, pokud potřebujete poradit s výběrem dalšího vzdělávání Vašeho dítěte, s domácí přípravou na vyučování, s výběrem jeho optimálního učebního stylu.

Pro domluvení termínu konzultace kontaktujte psychologa ideálně prostřednictvím e-mailové adresy. Pokud se bude jednat o téma, které nespadá do kompetencí školního psychologa, doporučí Vám, kam jinam se obrátit.

Pedagogové:

  • Když si potřebujete jen tak popovídat, postěžovat, potřebujete poradit při řešení vztahových potíží žáků, při řešení aktuální krize žáka, zjistit aktuální klima třídy a realizovat následná opatření při práci se třídou, potřebujete pomoci při řešení výchovných potíží ve školní družině, poradit s řešením výukových nebo výchovných problémů žáků, pomoci při řešení potíží dětí ve spolupráci s rodiči a zákonnými zástupci apod.

Pokud jsou dveře do pracovny otevřené, jste vítáni. Pokud jsou dveře zavřené, probíhá zde konzultace, prosím nerušit. Termín konzultace je možné si domluvit i dopředu.

 

Náplň práce školního psychologa, na kterou se vztahuje generální informovaný souhlas s činností školního psychologa:

  • spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných (školní psycholog provádí pouze screening, pro odborné psychologické vyšetření odkazuje klienty na specializovaná pracoviště – do pedagogicko-psychologické poradny apod.)
  • vedení třídnických a intervenčních hodin spolu s učitelem
  • poskytování úvodní poradenské konzultace dítěti, které psychologa samo vyhledá nebo jemuž kontakt doporučí učitel (v případě, že chce žák s psychologem dlouhodobě pracovat, musí o tom být informováni rodiče, přičemž si psycholog musí vyžádat jejich písemný souhlas s individuální prací s dítětem)
  • poskytnutí krizové intervence dítěti, které se ocitlo v psychicky mimořádně náročné situaci
  • mapování vztahů ve třídách, následná práce s třídními kolektivy a učiteli
  • provádění anonymních anketních šetření, které se týkají vztahů mezi žáky, případně žáky a učiteli a konzultování výsledků s učiteli (případně vedením školy)
  • preventivní programy pro třídy, zaměřené na budování dobrých vztahů, spolupráci dětí a posílení vztahů žáci-učitelé.

Rozhodne-li se rodič informovaný souhlas s činností školního psychologa nepodepsat, pak školní psycholog nemá právo dítěti tyto služby poskytovat (není tedy možné, aby se dítě například při práci s celým třídním kolektivem těchto aktivit zúčastnilo, bude proto muset být po celou dobu práce školního psychologa se třídou odesláno do jiné třídy). 

Generální informovaný souhlas se netýká individuální psychologické péče o dítě. V případě, že jde o individuální psychologické vyšetření dítěte, o zařazení dítěte do dlouhodobé péče školního psychologa a o jakékoli další individuální aktivity s dítětem, školní psycholog zákonné zástupce vždy předem informuje a vyžádá si jejich individuální souhlas.

 

Kdy není individuální souhlas rodičů či zákonných zástupců potřeba:

  • krizová intervence (mimořádná a závažná situace ve škole, či v osobním životě žáka/žákyně), až pět individuálních návštěv dítěte může být bráno jako krizová intervence, každý případ je posuzován individuálně. Krizová intervence - odborná pomoc poskytovaná člověku v nouzi, kterou vnímá jako neodkladnou a naléhavou a kterou není schopen řešit vlastními silami a vlastními možnostmi, která je poskytovaná jako komplexní odborná služba i po dobu několika dní tak, aby se zvýšila schopnost zvládat situaci, vrátily se pocity bezpečí a celkově se tak zlepšila kvalita života. Pokud krizová situace vznikla jinde než v rodině, a dítě není doma v ohrožení života či jinak v ohrožení, jsou rodiče o krizové intervenci informováni.
  • první kontakt se žákem/žákyní (žák/žákyně služby psychologa sám/a vyhledá, řekne, co potřebuje a s psychologem se domluví, že při dlouhodobější práci budou informováni rodiče či zákonní zástupci – psycholog kontaktuje zákonného zástupce elektronicky či telefonicky a po žákovi pošle k podpisu informovaný souhlas);
  • při podezření, že je žák/žákyně týrán/a, zneužíván/a;
  • v případě ohrožení tělesného či duševního zdraví žáka/žákyně (osob v jeho okolí);
  • při preventivní činnosti – preventivní programy (jsou realizovány podle aktuálních potřeb a situací ve třídách, často ve spolupráci se školním metodikem prevence či externími organizacemi).

 

Školní psycholog je vázán mlčenlivostí. Zjištění psychologa o dítěti, která jsou výsledkem odborných činností podléhajících individuálnímu souhlasu rodičů, jsou sdělována výhradně rodičům dítěte. K poskytnutí ústní informace o dítěti vyučujícímu (např. třídnímu učiteli, výchovnému poradci, vedení školy, apod.) musí získat školní psycholog zvláštní souhlas rodičů či studenta.

Školní psycholog si vede dokumentaci v souladu se zákonem č.101/2000 Sb, o ochraně osobních údajů. Informace z rozhovorů a šetření jsou důvěrné a nejsou bez souhlasu žáka či rodiče poskytovány dalším osobám. Výjimku tvoří informace o trestné činnosti, na niž se ze zákona vztahuje oznamovací povinnost.

Přístupy, které školní psycholog během konzultací používá, odpovídají jeho psychologickému vzdělání. Svoji psychologickou a poradenskou práci s žáky, jejich zákonnými zástupci a pedagogy reflektuje na supervizních setkání při zachování anonymity jednotlivých žáků, zákonných zástupců, pedagogů.

Školní psycholog je pouze jedna z možností, kam se může zákonný zástupce obrátit.

Nenahrazuje péči lékařskou či péči jiného odborníka, který již s žákem pracuje.

V případě jakýchkoliv dotazů neváhejte kontaktovat školního psychologa.

 

Další kontaktní údaje:

V případě akutních obtíží se rodič i samo dítě může obrátit například na linku bezpečí (116 111), která je bezplatná, anonymní a nonstop (pomoc pro děti, mládež a studující do 26 let).

Rodiče mohou využít kontakt na rodičovská linku www.rodicovskalinka.cz, Tel: 606 021 021, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Linka pro rodinu a školu: 116 000 (nonstop), ZDARMA (pomoc dospělým ohledně dětí – pro rodiče, příbuzné, učitele, vychovatele).

Linka první psychické pomoci: 116 123 (nonstop), ZDARMA (krizová pomoc pro dospělé).

Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí (Bílý kruh bezpečí): 116 006 (nonstop), ZDARMA, (pomoc pro oběti a pozůstalé).

 

Školní preventivní program

ŠPP vypracovává školní metodik prevence, je určen pro cílovou skupinu žáků naší školy ve věku 6-16let a hlavním cílem je vytvořit dobré klima pro rozvoj osobnosti žáků, podporovat vazby žák-učitel-rodič. Na jeho realizaci se pak podílejí všichni pedagogičtí pracovníci školy.

Základním legislativním dokumentem, související s oblastí prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních, je školský zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), v platném znění (novela č. 472/2011 Sb.).  

ŠPP vychází také z metodických pokynů MŠMT ČR, zejména z pokynu k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních čj. 21291/2010-28. ŠPP vyjadřuje předpoklad, s jakým se budeme v rámci výchovně-vzdělávacího procesu snažit působit v zájmu udržení příznivého sociálního klimatu a k podpoře prevence patologických jevů. Je třeba chápat jej jako program, plán, který bude možné podle aktuálních situací a momentálních potřeb doplnit dalšími aktivitami pro žáky, pedagogický sbor i rodiče. 

 

Kompletní Školní preventivní program (ŠPP) naleznete ke stažení zde:

Stáhnout
ŠPP ZŠ 2024/2025

Stáhnout
Strategie ŠPP ZŠ 2022

 

Povinně zveřejňované informace

Rozpočet školy:

Výkazy:

Komunikační soubor pro práci s osobami s PAS

Šablony pro ZŠ Chlum

  • Reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_022/0003326
  • Projekt je spolufinancován Evropskou unií
  • Projekt je zaměřen na zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích.

Šablony pro ZŠ Chlum II

  • Registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_063/0009939
  • Projekt je spolufinancován Evropskou unií
  • Projekt je  zaměřen na zlepšení kvality vzdělávání v oblasti kariérového poradenství.

Šablony pro ZŠ a MŠ Chlum III

  • Registrační číslo: CZ.02.3.X/0.0/0.0/20_080/0019278
  • Projekt je spolufinancován Evropskou unií
  • Projekt je  zaměřen na podporu digitálních kompetencí v MŠ a na podporu jazykového vzdělávání v ZŠ.

Šablony pro ZŠ a MŠ Chlum IV

  • Registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/22_002/0004797
  • Projekt je spolufinancován Evropskou unií
  • Projekt je zaměřen na personální podporu v MŠ a ZŠ a profesní rozvoj pracovníků ve vzdělávání.

Šablony pro ZŠ a MŠ Chlum V – OP JAK II

  • Registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/24_034/0012871
  • Projekt je spolufinancován Evropskou unií
  • Termín realizace: 1. 7. 2025 – 30. 6. 2027
  • Projekt je zaměřen na personální podporu v MŠ a ZŠ a profesní rozvoj pracovníků ve vzdělávání.
  • Cílem projektu je přispět ke zkvalitnění vzdělávání a zajištění rovného přístupu ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání pro všechny děti a žáky prostřednictvím realizace aktivit – Školní asistent MŠ a ZŠ a Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ a ZŠ.

Doučování žáků škol

  • Realizace investice 3.2.3 Národního plánu obnovy
  • Financováno Evropskou unií – Next Generation EU
  • Projekt je zaměřen na vyrovnávání rozdílů způsobených distanční výukou.

Rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence

  • Realizace investice z Národního plánu obnovy – pro základní školy a gymnázia na učební pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence
  • Realizace investice z Nástroje pro oživení a odolnost – na učební pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence dětí v mateřských školách
  • Financováno Evropskou unií – Next Generation EU
  • Projekt je zaměřen na vzdělávání v kontextu digitalizace a informatického myšlení dětí a žáků.

Digitalizujeme školu

  • Zakoupení digitálních technologií za účelem dálkového studia
  • Zakoupení mobilních digitálních zařízení pro znevýhodněné žáky
  • Zakoupení digitálních technologií na podporu digitální gramotnosti

Vize školy

Ostatní informace

Portál proskoly.cz

proskoly.cz

Ovoce a zelenina do škol

Ovoce a zelenina do škol

Školní mléko

Školní mléko

 

 

Zájmové kroužky

Ve školním roce 2025/2026 pracují na naší škole tyto zájmové kroužky:

  • Florbal - Blanka Sosnovcová
  • Keramika - Marcela Bartůňková
  • Mladí hasiči - Jana Dejmková
  • Angličtina pro MŠ 2 - Blažena Kadeřábková
  • Tanečky - Jaroslava Procházková
  • Logopedie - Monika Chválová
  • Hudebně pohybová výchova MŠ 2 - Jaroslava Bulínová

 

×
Uživatelské preference souborů cookie
Používáme soubory cookie, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud používání souborů cookie odmítnete, nemusí tyto webové stránky fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Blokovat vše
Analytics
Nástroje používané k analýze dat za účelem měření efektivity webových stránek a pochopení jejich fungování.
Google Analytics
Přijmout
Blokovat