Provozní řád Mateřské školy

Informace o zařízení:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola, okres Příbram

Adresa školy: Chlum, 262 93 Nalžovice

Ředitelka: Mgr. Jaroslava Procházková

Zástupkyně pro MŠ: Jaroslava Bulínová

Typ MŠ: dvě třídy s celodenním provozem

Celková kapacita MŠ: 66 dětí

Provozní doba MŠ: 6.30 – 16.30 hodin

 

Režimové požadavky - 1. třída – mladší děti

Režim dne je pružně přizpůsoben potřebám dětí. V mateřské škole je dbáno na soukromí dětí, pokud mají potřebu uchýlit se do klidného koutku a neúčastnit se společných činností, je jim to umožněno.

1. Nástup dětí:

  • dle potřeb rodičů
  • pozdější příchody (po 8.00 h) předem hlásit
  • rodiče jsou povinni dovést dítě do třídy a osobně ho předat učitelce
  • při vstupu dítěte do MŠ je uplatňován individuální adaptační režim

2. Spontánní hry:

  • od příchodu dětí do pobytu venku a po odpoledním odpočinku
  • probíhají celý den, prolínají s činnostmi řízenými učitelkami ve vyváženém poměru se zřetelem na individuální potřeby dětí

3. Didakticky cílené činnosti:

  • (činnosti řízené učitelkou) probíhají v průběhu celého dne formou individuální, skupinové či kolektivní práce učitelek s dětmi, vycházejí z potřeb a zájmů dětí

4. Pohybové aktivity:

  • denně zdravotně zaměřené cvičení (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační)a pohybové hry
  • průběžně pohybové chvilky a hud. pohybové činnosti
  • 1x týdně didakticky cílené pohybové činnosti
  • denně dostatečné zařazování pohybu při spontánních hrách a pobytu venku

5. Pobyt venku:

  • minimálně 2 hodiny denně (dle počasí) - 9.45 - 11.45 hodin
  • při vhodném počasí i odpoledne po odpočinku
  • při vhodném počasí se činnosti přesouvají co nejvíce ven
  • pobyt venku se neuskutečňuje při mrazu pod - 10st., při silném větru, dešti a inverzích
  • pozemek k pobytu venku - školní  zahrada a obecní park - údržba školní zahrady, sekání trávníku - zřizovatel, zakrývání pískoviště (denně)

6. Odpočinek, spánek:

  • vychází z individuálních potřeb dětí
  • po obědě cca 30 minut, odpočívají všechny děti při čtení pohádky, poté děti s nižší potřebou spánku provozují klidovou činnost na lehátku nebo u stolečků (prohlížení knížek, poslech pohádek)
  • lehátka denně připravuje a uklízí školnice a denně po spánku jsou lůžkoviny  provětrávány

7. Stravování:

  • strava je připravená ve školní kuchyni
  • svačina  se podává v době od 8.45 do 9.15 hodin, odpoledne od 14.00 do 14.30 hodin
  • kuchařky připraví dostatečnou nabídku nápojů a potravin
  • děti si samy prostírají a obsluhují se (s dopomocí)
  • oběd se vydává od 11.50 do 12.15 hodin 
  • polévku a druhé jídlo roznáší školnice a děti si po sobě odnáší talíře a příbory
  • při obědě se používají příbory
  • všichni zaměstnanci vedou děti k samostatnosti
  • malým dětem pomáhá učitelka

8. Pitný režim:

  • děti mají celý den k dispozici ve třídě tekutiny v konvici, ze které si mohou samy nalévat (starší děti)
  • učitelky vedou děti k pití, konvice se neustále doplňuje
  • nápoje se obměňují

9. Otužování:

  • pravidelné větrání tříd
  • školnice sleduje vytápění tříd (přiměřená teplota)
  • dostatečný pobyt venku
  • kontrola vhodného oblečení dětí v MŠ i mimo MŠ

10. Vyzvedávání dětí z MŠ:

  • rodiče  si vyzvedávají děti osobně v MŠ u učitelky
  • pokud by dítě z MŠ vyzvedával jiný člen rodiny, musí to rodiče mít zapsáno    v evidenčním listu dítěte v MŠ a stvrzeno podpisem rodičů
  • pokud by dítě z MŠ vyzvedávala osoba mladším 18 let, musí rodiče vyplnit prohlášení o doprovodu dítěte z MŠ a stvrdit ho svým podpisem a podpisem ředitelky školy (tiskopis o doprovodu dítěte z MŠ je přiložen jako vzor k provoznímu řádu MŠ)

 

Režimové požadavky - 2. třída - starší děti

1. Nástup dětí:

  • dle potřeb rodičů
  • děti z této třídy se scházejí do 7.30 v 1. třídě MŠ a posléze si je učitelka odvádí do prostor druhé třídy
  • pozdější příchody (po 8 hodině) hlásit předem
  • rodiče jsou povinni dovézt dítě do třídy a osobně ho předat učitelce
  • při vstupu do MŠ je uplatňován individuální adaptační program

2. Spontánní hry:

  • od příchodu dětí do pobytu venku
  • probíhají celé dopoledne a prolínají se s činnostmi řízenými učitelkou se zřetelem na individuální potřeby dětí

3. Didakticky cílené činnosti:

  • (činnosti řízené učitelkou) probíhají celé dopoledne formou individuální, skupinové či kolektivní práce učitelek s dětmi, vycházejí ze zájmů a potřeb dětí
  • v této třídě jsou činnosti zaměřené převážně na vzdělávání předškolních dětí, přípravu na vstup do školy

4. Pohybové aktivity:

  • denně zdravotně zaměřené cvičení (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxacní) a pohybové hry
  • průběžně pohybové chvilky a hud. pohybové činnosti
  • 1x týdně didakticky cílené pohybové činnosti
  • denně dostatečné zařazování pohybu při spontánních hrách a pobytu venku

5. Pobyt venku:

  • minimálně 2 hodiny denně dle počasí - 9.45 - 11.45
  • při vhodném počasí se činnosti přesouvají  co nejvíce ven
  • pobyt venku se neuskutečňuje při mrazu pod - 10st., při silném větru, dešti a inverzi
  • pozemek k pobytu venku - školní zahrada, park - údržba zahrady a parku - sekání dle potřeby - zajišťuje zřizovatel, zakrývání pískoviště – denně - školnice

6. Odpočinek:

  • v této třídě starších dětí mají děti po obědě klidové činnosti - poslech pohádek, spánek na volné ploše koberce na podložkách

7. Stravování:

  • strava se připravuje ve školní kuchyni
  • děti z této třídy se stravují v prostorách školní jídelny, kam v době dopolední i odpolední svačiny a oběda přecházejí ze své třídy a kde mají připraveny židle a stoly 
  • dopolední svačina se podává od 8.45 do 9.15 hodin
  • odpolední svačina se vydává  od 14.00 do 14.30 hodin
  • kuchařky připraví dostatečnou nabídku nápojů a potravin
  • děti se samy obsluhují a prostírají
  • oběd se vydává od 11.40 do 12.00 hodin
  • polévku a druhé jídlo roznáší učitelka a děti po sobě odnáší talíře a příbory
  • při obědě se používají příbory
  • všichni zaměstnanci vedou děti k samostatnosti
  • menším dětem pomáhá učitelka

8. Pitný režim:

  • děti mají celé dopoledne  ve třídě k dispozici tekutiny v konvicích, ze kterých si mohou samy nalévat
  • učitelka vede děti k piti, konvice se neustále doplňují
  • nápoje se obměňují

9. Otužování:

  • pravidelné větrání třídy
  • školnice sleduje vytápění třídy (přiměřěná teplota)
  • dostatečný pobyt venku
  • kontrola vhodného oblečení dětí v MŠ i mimo MŠ

 

 

Tento provozní řád nabývá účinnosti dne 1. 9. 2015

Mgr. Jaroslava Procházková, ředitelka školy
Jaroslava Bulínová, zástupce pro MŠ