Krizový plán při řešení šikany - ZŠ Chlum

Účinné a bezpečné vyšetření šikany vychází z kvalifikovaného odhadu stadia a formy šikanování. Každý projev chování připomínající šikanu je třeba oznámit školní metodičce prevence rizikového chování nebo ředitelce, případně výchovné poradkyni, které společně stanoví další postup.

Počáteční šikana

Pokud zaměstnanec školy zjistí informace o počáteční šikaně je povinen postupovat podle následujících instrukcí:

  1. Neprodleně oznámit toto zjištění třídní učitelce, metodičce prevence nebo ředitelce.
  2. Následuje schůzka TU, metodičky prevence, případně svědků z řad školy, kde jsou dohodnuty další kroky.
  3. Metodička prevence nebo třídní učitelka provede rozhovory s těmi žáky, kteří na šikanu upozornili a s oběťmi. Provede zápis (po domluvě s žáky).
  4. Je dobré vyhledat další svědky a s nimi provést individuální rozhovory.
  5. Nikdy nekonfrontovat oběti a agresory!
  6. Zajistit ochranu obětem. Oznámit stav věcí rodičům oběti a společně domluvit další postup (přeřazení do jiné třídy, absence ve škole).
  7. Při negativních dopadech na oběť doporučit rodičům spolupráci s odborníky např. pedagogicko-psychologická poradna, psycholog, psychoterapeut.
  8. Podle stupně provinění agresora potrestat dle klasifikačního řádu školy.
  9. Důležitou součástí řešení šikany je práce se třídou, ve které k šikaně došlo. Provádí metodička prevence ve spolupráci s třídní učitelkou; školou může být pozván oborník z PPP, …

Pokročilá šikana

Jedná se o případ šikanování, kdy je naplněná podstata trestného činu (provinění), nebo se jedná o podezření na takovýto trestný čin (provinění). Škola tuto situaci není schopna vyřešit sama, potřebuje součinnost se specializovanými institucemi a policií.

  1. V první řadě je nutné zajistit bezprostřední záchranu oběti (první pomoc, případně přivolání rychlé záchranné služby, oddělení od agresorů).
  2. Kontaktovat metodičku prevence, ředitelku a dohodnout další postup.
  3. Vedení školy kontaktuje rodiče oběti a informuje je o události.
  4. Mezi tím je třeba zabránit agresorům na domluvě křivé výpovědi např. jejich oddělením od sebe, zajistit dozor dospělé osoby. Pokračovat v pomoci a podpoře oběti.
  5. Nahlášení události Policii ČR – provede vedení školy.
  6. Vlastní vyšetřování události.
  7. Nikdy nekonfrontovat oběti a agresory!
  8. Po dohodě s rodiči oběti spolupracovat s dalšími institucemi a orgány, zejména s PPP, orgánem sociálně-právní ochraně dítěte, klinickými psychology, psychoterapeuty, a to především v případě negativních dopadů šikanování na oběť.
  9. Potrestat agresora s využitím běžných výchovných opatření. Postupovat podle klasifikačního řádu školy.
  10. Dále pracovat s agresorem (jeho náhled na vlastní chování, motivy, rodinné prostředí), v případě potřeby mu zprostředkovat péči PPP nebo jiných odborníků.
  11. Důležitou součástí řešení šikany je práce se třídou, ve které k šikaně došlo. Provádí metodička prevence ve spolupráci s TU, případně externí organizace pozvaná školou.

 

Jednací řád školské rady

zřízené dne 20. 12. 2005 usnesením č. 8/2005 ze dne 25. 10. 2005.

Čl. I

Školská rada vykonává své působnosti podle § 168 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), dále jen „zákon“.

Čl. II

Školská rada se schází ke svým schůzím dvakrát ročně a dále podle potřeby. Termíny schůzí se volí s ohledem na působnosti školské rady stanovené zákonem.

Čl. III

Program jednání školské rady navrhuje její předseda. Vychází přitom z povinností uložených školské radě zákonem, z podnětů a návrhů zástupců nezletilých žáků a pedagogických pracovníků, z podnětů a návrhů členů školské rady a z podnětů a návrhů ředitele školy a zřizovatele školy.

Čl. IV

Jednání školské rady svolává její předseda. Podklady pro jednání školské rady zajišťují členové školské rady a ředitel školy v rozsahu, který vymezuje zákon.

Čl. V

Školská rada jedná podle programu, který schválí na návrh předsedy nebo jiného člena školské rady. V úvodu jednání projednává školská rada kontrolu plnění úkolů a informace jednotlivých členů školské rady, popřípadě ředitele školy, pokud je přizván k jednání školské rady. V dalším průběhu se projednávají další nové návrhy a připomínky jednotlivých členů školské rady. 

Čl. VI

Školská rada se usnáší nadpoloviční většinou všech členů při schvalování výroční zprávy o činnosti školy, školního řádu a pravidel hodnocení vzdělávání žáků. V ostatních případech se školská rada usnáší většinou jejích přítomných členů. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy. 

Usnesení školské rady podepisuje její předseda a další pověřený člen školské rady.

Čl. VII

Usnesení školské rady vyhotovuje písemně člen školské rady pověřený školskou radou. O jednáních školské rady pořizuje záznam člen školské rady pověřený školskou radou.

Čl. VIII

Změny, doplňky nebo vydání nového jednacího řádku podléhají schválení školskou radou.

Čl. IX

Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem 21. 12. 2005

Revize byla provedena k 6. 5. 2021.

 

EVVO

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA, VZDĚLÁVÁNÍ A OSVĚTA

2022/2023 – 2024/2025 (koncepční materiál na tři školní roky)

 

Výchozí materiál:

  • Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty,
    Č. j.: 16745/2008-22
  • Ústava ČR, Hlava první, Čl. 7: Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství.
  • Listina základních práv a svobod, Hlava čtvrtá, Čl. 35: Každý má právo na příznivé životní prostředí. Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů. Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem.

Předkladatel:

  • Základní škola a Mateřská škola Chlum, okres Příbram
    Chlum 16, 262 93 Nalžovice

Školní rok:

  • 2022/2023
  • 2023/2024
  • 2024/2025

Zpracovala: 

  • Mgr. Kateřina Boučková

Obsah:

  1. Hodnocení dlouhodobého plánu EVVO
  2. Dlouhodobé cíle a aktivity EVVO
  3. Dlouhodobé zaměření školy
  4. Přehled měsíčních témat EVVO

 

1. HODNOCENÍ DLOUHODOBÉHO PLÁNU EVVO

Témata a ideje průřezového tématu EVVO jsou během roku zařazována pravidelně do výuky v jednotlivých ročnících ve všech vyučovacích předmětech. V rámci celoškolních projektů a činností jsou pro celý školní rok vybrána témata vhodná pro práci v EVVO. Plánování těchto projektů a činností realizují koordinátor EVVO společně s ředitelkou školy a poté jsou s plány seznámeni všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy na jednotlivých pracovištích, kteří s nimi následně pracují během svých vyučovacích hodin a aktivně se účastní celoškolních projektů.

Úkolem vzdělávání v rámci EVVO je vést žáky k bádání vztahů mezi prostředím a člověkem, především však k ochraně životního prostředí, a to nenásilnou formou. Cílem školy i nadále zůstává vzdělávat všechny žáky v oblasti EVVO, zavádět související témata do výuky i do mimoškolních aktivit s důrazem především na postoje a hodnoty a praktické dovedností místo teoretických znalostí. Dalším důležitým cílem je podporovat zájem dětí o přírodu a životní prostředí a jejich chápání významu jeho ochrany.

Škola pokračuje v projektech a programech, kooperuje s organizacemi zaměřenými na vzdělávání v rámci EVVO, zve si odborníky na přednášky a besedy. Dále zajišťuje dostatek materiálů a pomůcek pro výuku. Do výuky zapojuje i badatelsky orientovanou výuku, např. „motýlí zahrádky“. Do budoucna je třeba motivovat pracovníky školy k práci a kooperaci, zajistit dostatek vzdělávacích příležitostí a častěji podnikat vzdělávací exkurze a do výuky zařadit další projekty badatelsky orientované výuky. Přínosnou motivací pro žáky by mohlo být zavedení přírodovědného kroužku.

Snahou školy je také využívat lokální suroviny, které vypěstují žáci na školních pozemcích a ekologizovat provoz školy a jejího areálu.

 

2. DLOUHODOBÉ CÍLE A AKTIVITY EVVO

Přes řadu změn a stavebních úprav budovy v souladu s ekologizací provozu školy existují v této oblasti i nadále určité rezervy. Na jejich odhalování a zlepšování stávajícího stavu by se optimálně měli podílet také žáci, aby si uvědomili, co je v možnostech školy z hlediska udržitelného rozvoje změnit a upravit. K tomu lze využít například schůzky školního parlamentu, třídnické hodiny či projekty. Zaměřit by se mohli na návrhy ekologizace provozu budovy školy v oblasti spotřeby vody, energie či produkce odpadů. Nejprve je nutné zhodnotit stávající stav a následně navrhnout vhodná opatření.

Dlouhodobé cíle:

1. žáci znají a dodržují zásady udržitelného rozvoje

  • - zdokonalit třídění odpadu (zapojit a vhodně motivovat i nejmladší žáky)
  • - úspora energií ve škole i doma
  • - zapojení do projektu (např. Recyklohraní)
  • - sběr (papír, hliník)
  • - nutno nahlížet na problematiku udržitelného rozvoje v celosvětovém měřítku
  • - úspora papíru – méně tisku, více práce v pracovním sešitě a učebnici, použití obou stran papíru
  • - úspora pitné vody doma i ve škole
  • - úspora potravin – kontrola dat spotřeby, omezení vyhazování potravin a hotových jídel
  • - použití správných obalů na svačinu – omyvatelný nebo znovu použitelný
  • - použití skleněných lahví na pití
  • - doprava do školy na kole nebo pěšky
  • - výměna klasických žárovek za LED
  • - méně topit – více se oblékat
  • - použití dobíjecích baterek do přístrojů
  • - naučit se kompostovat

2. žáci jsou motivováni k vytváření pozitivního vztahu k přírodě a k její ochraně

  • péče o zeleň ve škole, na školní zahradě, v blízkosti školy, v obci, v parku apod.
  • péče o školní skleník, vlastní pěstování a pozorování ve třídě
  • zlepšit a rozvinout možnosti využití školní výukové zahrádky
  • možnost vybudovat ve škole „koutek přírody“
  • zapojit žáky do akcí, projektů, přizvat ke spolupráci také rodiče

3. žáci znají determinanty ovlivňující vlastní zdraví a vědí, jak ho ochraňovat

  • dodržovat zásady zdravého životního stylu (zdravá výživa, pitný režim, aktivní pohyb atd.)
  • chápat význam volného času a jeho náplně
  • klidné a příjemné pracovní prostředí
  • rizika sociálních sítí

4. pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci vzájemně spolupracují na tématech EVVO, navazují kontakty s příslušnými institucemi, hledají nové možnosti, metody a formy práce v rámci EVVO

 

3. DLOUHODOBÉ ZAMĚŘENÍ ŠKOLY

  • udržování čistoty v prostorách školy a v jejím okolí, péče o zeleň uvnitř školy i v  okolí, péče o rostliny na výukové zahrádce
  • využití nabídky vzdělávacích institucí
  • začlenění základních tematických okruhů průřezového tématu EVVO v jednotlivých předmětech, zejména v přírodovědných
  • informovanost pedagogů v oblasti EVVO
  • rozšiřování nabídky učitelské a žákovské knihovny o tituly s ekologickou tématikou
  • školní exkurze a výlety s ekologickou tématikou (ČOV, sběrný dvůr apod.
  • výchova k uvědomělému ekologickému jednání
  • prohlubovat spolupráci se středisky ekologické výchovy, s občanskými sdruženími a dalšími spolky (nově např. Myslivecký spolek Nalžovice)
  • pokračovat v ekologizaci provozu školy
  • připomínat významné světové dny týkající se životního prostředí
  • projektové dny s ekologickou tématikou
  • zapojení školy do dosavadních i nových projektů (např. Recyklohraní, sběr papíru a hliníku, baterií, tonerů apod.)
  • využití výukových programů, dokumentů a filmů ve výuce
  • účast v olympiádách (P, CH, F, M), zapojení do dalších vědomostních soutěží
  • pravidelně aktualizovat nástěnku EVVO (2. patro školy)
  • zapojení žákovského parlamentu do problematiky EVVO
  • zařazení témat EVVO do školního časopisu
  • používání ekologicky šetrných výrobků, technologií a postupů (včetně úklidu)
  • adopce zvířete/spolupráce s některou organizací
  • nabídka zájmového přírodovědného kroužku
  • ve spolupráci s rodiči vybudovat na školní zahradě „hmyzí hotely“
  • eliminace a třídění odpadu na všech pracovištích, ve všech třídách, zajištění dostatku nádob na příslušný tříděný odpad
  • úspora energií
  • příjemné prostředí v budově školy a v jejím okolí
  • vzájemná spolupráce
  • vybavení pomůckami pro potřeby EVVO
  • prohlubovat vzdělanost pedagogů a ostatních pracovníků školy v oblasti EVVO

 

PŘEHLED MĚSÍČNÍCH TÉMAT EVVO PRO PRÁCI VE ŠKOLNÍM ROCE:

ZÁŘÍ

  • seznamovací pobyty v přírodě (využití školní chaty), spolupráce prvňáčků a patronů z 5. ročníku
  • poznávání okolí školy a zdejší přírody
  • péče o zeleň – v každé třídě se děti starají o své květiny
  • Den bez aut (22. 9.): upozornit na dopad nadměrného užívání automobilů, podpora omezování automobilismu, propagace ve škole, výroba plakátů, letáčků, spolupráce se školním časopisem; ocenění těch, kteří v daný den do školy přijdou pěšky či přijedou na kole, (lze zopakovat v průběhu školního roku)

ŘÍJEN

  • pozorování změn v přírodě
  • Den stromů (20. 10.) – určování druhů, stromy v okolí, významné stromy v našem regionu
  • výtvarné práce s využitím přírodnin

LISTOPAD

  • výroba (ve škole/doma) a instalace krmítek na školní zahradě, spolupráce s rodiči

PROSINEC

  • přikrmování ptáků na školní zahradě, určování druhů ptáků, pozorování
  • vánoční nadílka pro lesní zvířátka

LEDEN

  • výprava ke krmelci, stopy (spolupráce s MS Nalžovice, přednáška

ÚNOR

  • význam třídění, recyklace, problematika odpadů, nakupování „bez obalu“, celoškolní výtvarná soutěž

BŘEZEN

  • Mezinárodní den ochrany volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (3. 3.) – významné rostlinné a živočišné druhy v našem regionu a jejich ochrana, starší žáci připraví přednášku pro mladší spolužáky, výlet Drbákov-Albertovy skály
  • klíčení, pokusy ve třídě, pozorování růstu rostlin

DUBEN

  • Den Země (22. 4.): příprava projektu v rámci školy nebo využití nabídky vzdělávacích programů, např. OF Hrachov, jarní úklid v okolí školy a v obci

KVĚTEN

  • Mezinárodní den rodiny (15. 5.) – spolupráce s rodiči, vybudování „hmyzích hotelů“ na školní zahradě
  • Světový den včel (20. 5.) – exkurze/přednáška včelaře

ČERVEN

  • Světový den životního prostředí (5. 6.), „den prázdných tříd“ učíme se v přírodě, uklízíme okolí školy
  • Sběr papíru a hliníku (zajišťuje ŠD)

 

Plán práce základní školy 2024/2025

Plán práce ZŠ naleznete ke stažení zde:

Stáhnout
Plán práce ZŠ 2024

 

×
Uživatelské preference souborů cookie
Používáme soubory cookie, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud používání souborů cookie odmítnete, nemusí tyto webové stránky fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Blokovat vše
Analytics
Nástroje používané k analýze dat za účelem měření efektivity webových stránek a pochopení jejich fungování.
Google Analytics
Přijmout
Blokovat