Anglický jazyk 1. - 9. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Výuka anglického jazyka přispívá k chápání a objevování skutečností, které přesahují oblast zkušeností zprostředkovaných mateřským jazykem. Poskytují živý jazykový základ a předpoklady pro komunikaci žáků v rámci Evropy a světa.
Vyučovací předmět má časovou dotaci tři hodiny týdně v 3. - 9. ročníku a jednu hodinu týdně (disponibilní) v 1. a 2. ročníku. Výuka probíhá v učebně a žáci pracují ve skupinách, v párech nebo jednotlivě. Výuka je doplňována projekty, poslechy, časopisy aj. Hlavním záměrem je vzbudit v žácích skutečný zájem o anglický jazyk a anglickou kulturu.
Důraz je kladen na to, aby se systematicky rozvíjely všechny čtyři základní řečové dovednosti. Řadou zábavných a motivujících cvičení je žákům umožněn posun od poslechu a mluvení ke čtení a psaní. Důraz je kladen na komunikační schopnosti, k čemuž je podřízena i veškerá výuka gramatiky. Dovednost mluvení je chápána jako pomalý proces, který bere do úvahy, že ho bude žák sebejistěji používat při hrách a při jiných zábavných činnostech. Kromě čtení k získání určité informace a čtení s porozuměním si osvojí žáci také techniku čtení pro radost. Při psaní žáci postupují od psaní jednotlivých slov k jednoduchým větám a odstavcům.
Výuka seznamuje žáky s reáliemi zemí, které anglicky hovoří. Znalost cizího jazyka vede k pochopení jiných kultur, prohlubuje v nich toleranci a je nedílnou součástí komunikace mezi nimi.
2. stupeň navazuje na 1. stupeň, procvičuje se větná skladba, pozornost je věnována základním gramatickým strukturám, poslechu s porozuměním a smysluplné komunikaci.
Vzdělání v oblasti Anglického jazyka směřuje k rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
- probouzení zájmu a posílení pozitivního přístupu k učení se cizím jazykům motivujícími, přiměřeně náročnými a provokujícími úkoly a zábavou
- povzbuzování k tomu, aby převzali zodpovědnost za vlastní učení zadáváním jednoduchých úloh a sebehodnocením
- porozumění pro jiné kultury, země, zvyky a lidi
- samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření
- získávání sebedůvěry při vystupování na veřejnosti a ke kultivovanému projevu jako prostředku prosazení sebe sama
Výchovné a vzdělávací strategie
v oblasti motivace:
- Každá hodina má jasně stanovený konkrétní komunikativní, příp. jiný vzdělávací cíl umožňující žákovi identifikaci s úkolem a aktivní přijetí požadavku.
- Obsah učiva je dávkován v malých krocích.
- Zpětnovazební informace jsou podávány průběžně po každém kroku.
- Zvládání jazykových prostředků automatizujeme, aby se snížilo žákovo úsilí při tvorbě vlastních textů.
v oblasti rozvoje kompetencí k učení:
- Učební autonomii žáků zvyšujeme zprostředkováním příslušných učebních strategií, vytvářením příležitostí ke společnému učení a k tvorbě vlastních cvičení, vlastních učebních strategií a mnemotechnických pomůcek (memory aids), zvyšováním způsobilosti k autokorekci poskytováním algoritmů postupu kontroly a vytvářením prostoru a podmínek ke kontrole a opravě.
- Vedeme žáky k reflexi a sebehodnocení zpřístupněním srovnávacích testů, ukázkami práce s žákovským portfoliem.
- Zařazujeme úkoly na vytěsňování nadbytečných pojmů, na postihování jednoduchých analogií a na transfer, procvičujeme myšlenkové operace.
v oblasti rozvoje kompetencí k řešení problémů:
- Zařazováním úkolů na specifický i nespecifický transfer, na postihování analogií, na vytěsňování nadbytečných pojmů a zprostředkováním obvyklých strategií k řešení problémů.
v oblasti rozvoje komunikativních kompetencí:
- Pragmatické a diskurzní kompetence rozvíjíme pravidelnou tvorbou kohezních a koherentních textů ústních i písemných.
- Lingvistické kompetence stupňujeme automatizováním jazykových dovedností.
- Vedeme k využívání informačních technologií seznámením s různými výukovými webovými stránkami.
- Např. www.bbc.uk/worldservice/learningenglish/teachingenglish.org.uk/learningchocolate atd.
v oblasti rozvoje sociálních a personálních kompetencí:
- Vhodnou motivací (viz Výchovné a vzdělávací strategie v oblasti motivace) zlepšujeme žákův obraz o sobě, což přispívá jednak k rozvoji sebedůvěry, jednak k rozvoji tolerance.
- Iniciativu, tvořivost a skupinové ctnosti rozvíjíme častým zařazováním skupinové práce do výuky.
v oblasti rozvoje občanských kompetencí:
- Na úrovni základního vzdělávání zvyšujeme interkulturální i multikulturní citlivost žáků projekty v rámci monotematických dní i projektů.
v oblasti rozvoje pracovních kompetencí:
- Důslednou kontrolou zadaných úkolů rozvíjíme v žácích potřebné vlastnosti a pracovní návyky.
v oblasti vytváření a upevňování kognitivních struktur:
- Dbáme na zařazování cvičení, která vedou k automatizaci předávaného učiva.
- Účinně a pravidelně opakujeme.
- Předávání poznatků probíhá individuálně a diferencovaně pomocí při práci s učebnicí a dalšími doplňkovými materiály.
- Vedeme žáky k pochopení podstaty lexikálních a gramatických jevů srovnáváním s mateřštinou.
- Vštěpujeme žákům metody řešení typových úkolů i metody přístupu k různým druhům testů.
Český jazyk a literatura – 1. – 5. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Časové vymezení
Český jazyk a literatura se vyučuje jako samostatný předmět ve všech ročnících 1. stupně:
- 1. ročník 8 hodin týdně
- 2. ročník 9 hodin týdně (8 +1disp.)
- 3. ročník 8 hodin týdně (7+1 disp.)
- 4. ročník 7 hodin týdně (6+1 disp.)
- 5. ročník 7 hodin týdně (6+1 disp.)
Celkem v 1. - 5. ročníku 39 hodin týdně (pro rozšíření znalostí využity 4 disponibilní hodiny).
Obsahové vymezení
Vzdělávání v předmětu Český jazyk a literatuře směřuje:
- K ovládnutí základních jazykových jevů, které jsou nutné pro dorozumívání, v ústní i písemné podobě
- k utváření základů rukopisu
- k osvojování a rozvíjení čtenářských schopností a dovedností
- k užívání různých zdrojů informací (slovníky, encyklopedie, katalogy, PC,…)
- k rozšiřování znalostí a dovedností potřebných pro další rozvoj a vývoj žáka
Organizační vymezení
- Český jazyk a literatura jsou úzce spjaty s ostatními vyučovanými předměty.
- Žáci pracují během vyučovací hodiny ve třídě, využívají audiovizuální techniku, PC.
- Pro práci žáků s omezením či postižením jsou vhodně přizpůsobeny pracovní materiály.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Žák:
- je motivován k aktivnímu zapojování se do vyučovacího procesu
- k organizaci vlastního učení se
- stanovuje si dílčí vzdělávací cíle v pravopisu
- chápe systém českého jazyka
- zdokonaluje se ve čtení
- získává informace potřebné pro práci
Kompetence k řešení problémů
Žák:
- navrhuje různá řešení problémů
- dokončuje úkoly
- zdůvodňuje své závěry
- pomáhá a radí ostatním
- je zodpovědný za svou práci
- prakticky ověřuje získané vědomosti
- hodnotí svou práci, vnímá vlastní pokrok
Kompetence komunikativní
Žák:
- dokáže prezentovat své myšlenky a názory
- výstižně a kultivovaně se projevuje
- vytváří prostředí vzájemné tolerance
Kompetence sociální a personální
Žák:
- respektuje pokyny pedagogů
- pracuje ve skupině
- pomáhá ostatním
- organizuje svou práci ve skupinách
- spolupracuje s ostatními žáky
- prezentuje své myšlenky a názory
- respektuje ostatní
- romunikuje vhodně se spolužáky
- rozvíjí vztahy k ostatním
Kompetence občanské
Žák:
- zvládne komunikaci i ve vyhraněných situacích ve škole i mimo ni
- aktivně se zapojuje do práce školy, třídy, skupiny, kroužku,…
- vytváří si vlastní postoje k přírodě, k životnímu prostředí a ke společnosti
- vytváří si kladné vnitřní hodnoty
Kompetence pracovní
Žák:
- využívá získané znalosti pro vlastní rozvoj
- organizuje a plánuje si učení
- zajímá se o různé způsoby učení
- dodržuje dohodnuté kvality, postupy, termíny
Metody pro vyučovaný předmět Český jazyk a literatura, kterými jsou dané kompetence rozvíjeny:
Brainstorming, didaktické hry, opakování, upevňování, projekty, samostatná práce, skupinová práce, individuální přístup, levoruké psaní, testy, cvičení, výklad, praktická cvičení, názor, motivace, klasifikace, diagnostika, popis, vypravování, pochvala, problémová cvičení, reedukace,…
ČLOVĚK A JEHO SVĚT
Charakteristika vyučovacích předmětů – 1. – 5. ročník – prvouka, přírodověda, vlastivěda
Rozvržení a časové vymezení
Vzdělávací obor Člověk a jeho svět obsahuje vyučovací předmět Prvouka, Přírodověda a Vlastivěda.
Vyučovací předmět Prvouka se vyučuje v 1., 2. a 3. ročníku a má časovou dotaci dvě hodin týdně v 1. a 2. ročníku a tři hodiny týdně ve 3. ročníku (2+1 disp.).
Vyučovací předmět Přírodověda a Vlastivěda se vyučuje ve 4. a 5. ročníku a má časovou dotaci 3 hodiny týdně (2+1 disp.) ve 4. ročníku a 4 hodiny týdně v 5. ročníku.
Obsahové vymezení
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět vymezuje vzdělávací obsah týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví a dalších témat. Uplatňuje pohled do historie i současnosti a směřuje k dovednostem pro praktický život.
Vzdělávání směřuje k:
- rozvoji poznatků, dovedností a prvotních zkušeností žáků získaných ve výchově v rodině a v předškolním vzdělávání
- pozorování a pojmenovávání věcí, jevů a dějů, jejich vzájemných vztahů a souvislostí
- utváření prvotního uceleného obrazu světa
- poznávání sebe i svého nejbližšího okolí
- seznámení se s místně i časově vzdálenějšími osobami i jevy a se složitějšími ději
- vnímání lidí a vztahů mezi nimi, všímání si podstatných věcných stránek i krásy lidských výtvorů a přírodních jevů, soustředěnému pozorování a přemýšlení
Organizační vymezení
Podmínkou je vlastní prožitek žáků vycházející z konkrétních nebo moderních situací při osvojování potřebných dovedností, způsobů jednání a rozhodování. K tomu významně přispívá i osobní příklad učitelů. Propojení této vzdělávací oblasti s reálným životem a s praktickou zkušeností žáků se stává velkou pomocí i ve zvládání nových životních situací i nové role školáka, pomáhá jim při nalézání jejího postavení mezi vrstevníky a při upevňování pracovních i režimových návyků.
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět je členěn do pěti tematických okruhů:
- Místo, kde žijeme
- Lidé kolem
- Lidé a čas
- Rozmanitost přírody
- Člověk a jeho zdraví
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Žák:
- získává nové vědomosti, dovednosti a návyky pomocí objevných metod, vlastním pozorováním a pokusnou činností
- je motivován k aktivnímu zapojování se do vyučovacího procesu
- uplatňuje znalosti, cíle a vytvoří praktické hodnoty učiva a jeho smysluplného přehledu k organizaci vlastního učení se
- stanovuje si vzdělávací cíle
Kompetence k řešení problémů
Žák:
- pracuje v přátelské, klidné atmosféře
- přirozeně vyjadřuje pozitivní city ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí
- navrhuje různá řešení problémů
- spolupracuje se všemi žáky ve třídě
- rozvíjí své sociální cítění, komunikaci, dovednost vést dialog a rozvíjet emocionální oblast své osobnosti
- pomáhá a radí ostatním
- je zodpovědný za svou práci
Kompetence komunikativní
Žák:
- dokáže prezentovat své myšlenky
- využívá svůj učební typ
- využívá při učení co nejvíce smyslů
- výstižně a kultivovaně se projevuje
Kompetence sociální a personální
Žák:
- respektuje pokyny pedagogů
- orientuje se ve světě informací
- časově propojuje historické, zeměpisné a kulturní informace
- pomáhá ostatním
- spolupracuje s ostatními žáky
- respektuje ostatní
- rozvíjí vztahy k ostatním
Kompetence občanské
Žák:
- zvládne komunikaci i ve vyhraněných situacích ve škole
- utváří si vztah k přírodě, kulturním výtvorům a jejich ochraně
- vytváří si kladné vnitřní hodnoty
- poznává podstatu zdraví i příčin nemocí
- upevňuje své preventivní chování, účelné rozhodování se a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví i bezpečnosti a zdraví druhých
Kompetence pracovní
Žák:
- využívá získané znalosti v praxi
- organizuje si učení
- zajímá se o různé způsoby učení
- dodržuje dohodnuté kvality, postupy, termíny
Metody pro vzdělávací oblast, kterými jsou dané kompetence rozvíjeny:
Brainstorming, didaktické hry, upevňování, projekty, samostatná práce, skupinová práce, individuální přístup, výklad, praktická cvičení, názor, motivace, klasifikace, popis, vypravování, pochvala, problémová cvičení, reedukace,…
HUDEBNÍ VÝCHOVA 1. – 9. ročník
Časové vymezení:
Týdenní časová dotace pro ročník 1. až 9. je jedna vyučovací hodina týdně.
Charakteristika vyučovacího předmětu:
a) Cílem je rozvíjení hudebnosti žáků a získání vztahu k hudbě a hudebnímu umění. Žák by se měl naučit esteticky vnímat hudbu a chápat hudební bohatství našich národů. Rozvíjí se ve čtyřech hlavních činnostech – zpěv, poslech, pohyb a hra na hudební nástroje.
V hudební výchově klademe důraz především na tyto kompetence – komunikace, řešení problémů, city, empatie.
b) Prostřednictvím vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností vedeme žáky k porozumění hudbě, k tomu, aby byli aktivními a kreativními provozovateli hudby, aby se pro ně stal zpěv přirozenou potřebou pro vyjádření pohody a radosti, a to i v jiných předmětech než v hudební výchově.
Organizační struktura:
Vyučující využije všech forem a metod práce k tomu, aby žák dosáhl požadovaných kompetencí.
Výuka probíhá ve třídách, podle potřeby bývá využívána multimediální učebna vybavená počítači, učebna vybavená interaktivní tabulí a učebna s klavírem.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáka:
Kompetence k učení
- žák se naučí rozumět obecně používaným termínům v hudební oblasti a dovede s nimi zacházet
- žák využívá vlastních zkušeností a poznatků z jiných předmětů
Kompetence k řešení problémů
- žák hodnotí umění v hudební oblasti z různých úhlů, tak aby svůj názor byl schopen obhájit
- žák si uvědomuje, že různí lidé vnímají stejnou věc různě
- žák umí kriticky myslet a je schopen hájit svá rozhodnutí
Kompetence komunikativní
- žák vnímá i mimojazykové vyjadřování a sám tuto komunikaci využívá
- žák umí vyslechnout názor druhých lidí na společně prožitý estetický prožitek a učí se, že vhodně na něho reagovat může být přínosem
- žák má dostatečný prostor k vlastnímu kulturnímu uměleckému projevu
Kompetence sociální a personální
- žák rozvíjí své smyslové vnímání, kreativitu, vyjádření pocitů z poslechu hudebních ukázek
- žák získává přehled o zásadách slušného chování na kulturních akcích
- žák si upevňuje svoji sebedůvěru - na základě respektování názorů každého žáka
Kompetence občanské
- žák rozvíjí potřebu respektovat, chránit a oceňovat naše tradice a kulturní a historické dědictví
- žák formuje vlastní pozitivní postoj k hudebním dílům, smysl pro kulturu a tvořivost
Kompetence pracovní
- žák využívá získané znalosti pro vlastní rozvoj
- žák používání jednoduchých hudebních nástrojů
- žák zvládá a orientuje se v základních pravidlech pro grafický záznam hudby
INFORMATIKA 5. – 8. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Vyučovací předmět Informatika se vyučuje v 5., 6., 7. (disp.) a 8. (disp.) ročníku. Je dotován jednou hodinou týdně.
Vyučovací předmět Informatika pokrývá vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie, v rámci tohoto předmětu jsou realizovány tematické okruhy produktivních činností průřezového tématu Mediální výchova a některé tematické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Multikulturní výchova.
Protože v tomto vzdělávacím oboru je kladen důraz na osvojení dovedností při práci s výpočetní technikou, jsou i žáci hlavně hodnoceni převážně na základě získaných praktických dovedností.
Cílem tohoto vyučovacího předmětu je, aby byli žáci schopni porozumět informacím, aby je uměli třídit, zpracovávat a prezentovat. Žáci se učí pracovat samostatně i v týmu, tvoří vlastních práce s využitím získaných poznatků. Předmět informatika umožňuje všem žákům získat základní dovednosti v ovládání výpočetní techniky, orientovat se ve světě informací, zpracovat získané informace a využít je v dalším vzdělávání i v praktickém životě, naučit sebehodnocení a schopnosti obhájit závěry své práce v třídním kolektivu. Klademe důraz na to, aby žáci porozuměli práci s informací - vznik, uložení, přenos, zpracování, vyhledávání, praktické využití, aby byli schopni ověřit věrohodnost získané informace využitím více zdrojů, aby byli schopni formulovat stručně a přesně svůj požadavek. Využíváme moderních informačních a komunikačních technologií. Snažíme se, aby děti využívali výpočetní techniku a výukový software ke zvýšení efektivnosti učení, aby dokázali prezentovat výsledky své práce s využitím vhodného softwaru. Výuka informatiky by měla vést děti k respektování práv duševního vlastnictví, zaujetí odpovědného přístupu k nevhodným obsahům vyskytujícím se na internetu nebo jiných mediích, šetrné práci s výpočetní technikou.
MATEMATIKA 1. – 5. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Časové vymezení
Matematika se vyučuje jako samostatný předmět ve všech ročnících 1. stupně:
- 1. ročník 5 hodin týdně (4+1 disp.)
- 2. ročník 5 hodin týdně (4+1 disp.)
- 3. ročník 5 hodin týdně (4+1 disp.)
- 4. ročník 5 hodin týdně (4+1 disp.)
- 5. ročník 5 hodin týdně (4+1 disp.)
Celkem v 1. - 5. ročníku 25 hodin týdně (využito 5 disponibilních hodin pro rozšiřování znalostí v oblasti matematiky).
Obsahové vymezení
Vzdělávání v předmětu Matematika směřuje:
- k osvojení si aritmetických operací
- k rozvíjení paměti žáků prostřednictvím numerických výpočtů
- k získávání číselných údajů a k práci s nimi
- k rozpoznávání a uvědomování si určitých typů změn a závislostí, jejich analyzování z tabulek a grafů
- k rozvíjení abstraktního myšlení, k pochopení pojmů
- k určování a znázornění geometrických útvarů a modelování reálných situací
- ke zkoumání tvarů a prostoru
- k přesnému a stručnému vyjadřování
- k uplatňování logického myšlení
- k řešení problémových situací a úloh z běžného života
- k rozvíjení důvěry ve vlastní schopnosti
Organizační vymezení
Žáci pracují během hodiny ve třídě nebo v počítačové učebně.
Využívají různé metody a formy práce.
Během hodiny učitel a žáci používají všechny dostupné pomůcky.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Žák:
- učí se přesně a stručně vyjadřovat pomocí matematického jazyka včetně symboliky
- provádí rozbory a zápisy při řešení úloh a zdokonaluje grafický projev
- rozvíjí si abstraktní a logické myšlení
- věcně a srozumitelně argumentuje
- podílí se na utváření kritérií hodnocení činností
- chápe výklad učitele
- ví, co se má naučit
- stanovuje si dílčí vzdělávací cíle
- ověřuje si výsledky své práce
Kompetence k řešení problémů
Žák:
- učí se rozvíjet důvěru ve vlastní schopnosti a možnosti
- provádí rozbory problémů, odhaduje výsledky
- volí správný postup
- zajímá se o další náměty, názory druhých a zkušenosti spolužáků
- klade otevřené otázky
- plánuje své úkoly a postupy
- zařazuje metody vhodné k objevům a řešením
- pracuje s odbornou literaturou
- má sebedůvěru
Kompetence komunikativní
Žák:
- učí se přesnému a stručnému vyjadřování užíváním matematického jazyka včetně symboliky
- volí různé postupy práce
- dbá na používání správné terminologie a symboliky
- výstižně, souvisle a kultivovaně se vyjadřuje
Kompetence sociální a personální
Žák:
- je veden ke kritickému usuzování
- srozumitelně a věcně argumentuje
- pomáhá a spolupracuje
- pracuje v týmu
- zažívá úspěch
- věcně argumentuje
- hodnotí se, vnímá vlastní pokrok
Kompetence občanská
Žák:
- kriticky myslí nad obsahy sdělení
- učí se hodnotit svoji práci i práci ostatních
- je ohleduplný a taktní
- vnímá složitosti světa
- řekne si o pomoc
- na základě jasných kritérií hodnotí své činnosti nebo jejich výsledky
- "
Kompetence pracovní
Žák:
- vytváří si zásoby matematických nástrojů pro řešení reálných situací v životě
- využívá matematické poznatky a dovednosti v praktických činnostech
- dle svých možností má vhodně přizpůsobené pracovní materiály
- vyhledává a kombinuje informace z různých informačních zdrojů, užívá poznatky z různých předmětů
- správným způsobem užívá vybavení, techniku a pomůcky
- interpretuje různé texty, obrazový materiál, grafy a jiné formy záznamů
Metody pro vyučovaný předmět Matematika, kterými jsou klíčové kompetence rozvíjeny:
Hodnocení, reedukace, vhled, výklad, povzbuzování, řešení problémových situací, modelové situace, procvičování, samostatná práce, skupinová práce, individuální přístup, didaktické hry, praktické situace, opakování, testy, procvičování, názor, diagnostika, manipulace,…
Praktické činnosti
Charakteristika vyučovacího předmětu – 1. – 5. ročník
Obsahové, časové a organizační vymezení
Předmět praktické činnosti se vyučuje v 1. až 5. ročníku po jedné hodině týdně. Žáci se v něm učí pracovat s různými materiály a osvojují si základní pracovní dovednosti a návyky. Učí se plánovat, organizovat a hodnotit pracovní činnost samostatně i v týmu.
Pracovní činnosti patří do vzdělávacího oboru Člověk a svět práce, který je na 1. stupni rozdělen do čtyř tematických okruhů:
1. Práce s drobným materiálem
- vytváření předmětů z tradičních i netradičních materiálů, poznávání vlastností materiálů
- funkce a využití pracovních pomůcek a materiálů
- jednoduché pracovní postupy a organizace práce
- lidové zvyky, tradice a řemesla
2. Konstrukční činnosti
- práce se stavebnicemi (plošné, prostorové, konstrukční)
- sestavování modelů
- práce s návodem, předlohou, jednoduchým náčrtem
3. Pěstitelské práce
- základní podmínky pro pěstování rostlin
- péče o nenáročné rostliny
- pěstování rostlin ze semen
- pozorování přírody, zaznamenávání a hodnocení výsledků pozorování
4. Příprava pokrmů
- pravidla správného stolování
- příprava tabule pro jednoduché stolování
Ve všech tematických okruzích jsou žáci soustavně vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci.
Předmětem prolínají průřezová témata, zejména Osobnostní a sociální výchova a Výchova demokratického občana (zodpovědnost každého jedince za své zdraví, spolupráce a pomoc při práci), Environmentální výchova (podmínky života, vztah k životnímu prostředí)
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
- žáci si osvojují základní pracovní dovednosti a návyky z různých pracovních oblastí, učí se používat vhodné nástroje, nářadí a pomůcky při práci i v běžném životě
- učitel umožňuje žákům používat různé materiály, vhodné nástroje a nářadí
- učitel pozoruje pokrok u všech žáků
Kompetence k řešení problémů
- učitel zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
- žáci promýšlejí pracovní postupy při plnění zadaných úkolů
- učitel se snaží rozvíjet u žáků tvořivost, vede je k uplatňování vlastních nápadů
Kompetence komunikativní
- žáci si rozšiřují slovní zásobu v oblasti pracovních nástrojů, nářadí a pomůcek, učí se popsat postup práce
- učitel vede žáky k užívání správné terminologie
Kompetence sociální a personální
- učitel vede žáky ke spolupráci a vzájemné pomoci
- žáci pracují ve skupině, vytvářejí společné práce, při kterých se učí spolupracovat a respektovat nápady druhých, společně se snaží o dosažení kvalitního výsledku
Kompetence občanské
- učitel vytváří u žáků pozitivní vztah k práci a vede je k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce
- učitel umožňuje žákům, aby na základě jasných kritérií hodnotili své činnosti nebo výsledky
- učitel umožňuje každému žákovi zažít úspěch
Kompetence pracovní
- učitel vede žáky k dodržování obecných pravidel bezpečnosti a hygieny včetně používání ochranných pracovních prostředků
- učitel vede žáky ke správným způsobům užití materiálu a pracovních nástrojů
- učitel zohledňuje rozdíly v pracovním tempu jednotlivých žáků a podle potřeby žákům v činnostech pomáhá
- žáci správně a zodpovědně zachází s pracovními pomůckami
TĚLESNÁ VÝCHOVA – 1. - 5. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, organizační a časové vymezení
Předmět tělesná výchova je vyučován jako samostatný předmět v 1. – 5. ročníku po dvou hodinách týdně. Výuka probíhá ve spojených ročnících, 1. a 3., 2. a 4. a 5. ročník je spojen s TV druhého stupně, důvodem je efektivita práce, menší počet žáků v ročníku – škola má výjimku z počtu žáků, odlišnosti chlapců a dívek v 5. ročníku, kteří již svým tělesným vývojem spíše směřují ke druhému stupni.
Vzdělávání v předmětu tělesná výchova:
- směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu žáků o zdravý životní styl a pohybové aktivity
- poskytuje žákům příležitosti k týmové práci a k týmovým prožitkům
- umožňuje poznat člověka jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se
- podporuje vytváření správných hygienických návyků ve spojení se sportovními aktivitami
- učí reakci na pokyny a signály
Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání:
- individuální cvičení
- skupinová cvičení
- pobyt v přírodě a využití přírodních překážek pro pohybovou aktivitu
- cvičení obratnosti, rychlosti, síly a vytrvalosti
Předmět tělesná výchova úzce souvisí s ostatními předměty vzdělávací oblasti Člověka a zdraví:
- výchova ke zdraví: etika, výchova, sociální vztahy, hygiena, vlastní tělo, ochrana člověka za mimořádných událostí, rizikové chování, prevence sociálně patologických jevů, vztahy etnik, sezónní činnosti
Předmětem prolínají průřezová témata:
- aplikace odpovědného jednání, zodpovědnost za své zdraví, angažovaný přístup k prostření (VDO)
- evoluce lidského chování, zvířecí a lidské komunikace, seberegulující jednání (OSV)
- porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí (EV)
- komunikace a kooperace (MDV)
- evropská a globální dimenze sportovních aktivit (EGS)
- vzájemné respektování (MKV)
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj kompetencí žáků
Kompetence k učení
Žák:
- vyhledává sportovní aktivity
- správně používá odbornou sportovní terminologii
- samostatně organizuje sportovní jednoduché aktivity
- nalézá partnerské vztahy
Kompetence k řešení problémů
Žák:
- vyhledává různé sportovní vyžití
- samostatně navrhuje sportovní aktivity
- hodnotí činnosti ostatních z hlediska bezpečnosti a hygieny
Kompetence komunikativní
Žák:
- pracuje ve skupinách, komunikuje mezi spolužáky, respektuje názory druhých, diskutuje
- formuluje své myšlenky v mluvené formě
- prezentuje svou sportovní aktivitu, zhodnotí výsledky své práce a reaguje na hodnocení ostatních, argumentuje, přijímá kritiku
Kompetence sociální a personální
Žák:
- využívá skupinové práce ke spolupráci při řešení problémů
- posiluje svou sebedůvěru, pocit zodpovědnosti
Kompetence občanské
Žák:
- dodržuje pravidla slušného chování
- chápe svá práva a povinnosti v souvislosti s ochranou vlastního zdraví i zdraví svých blízkých
Kompetence pracovní
Žák:
- dodržuje bezpečnostní a hygienická pravidla
- sám organizuje sportovní činnosti, navrhuje postup a časový rozvrh
VÝTVARNÁ VÝCHOVA 1. – 5. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, časové a organizační vymezení
Vyučovací předmět výtvarná výchova se vyučuje jako samostatný předmět v 1. až 5. ročníku následovně:
- 1. ročník – 1 hodina týdně
- 2. ročník – 1 hodina týdně
- 3. ročník - 2 hodiny týdně
- 4. ročník - 2 hodiny týdně
- 5. ročník - 1 hodina týdně + 1 disp.
Vzdělávání ve vyučovacím předmětu výtvarná výchova
- směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o výtvarné umění
- vede k porozumění základním pojmům ve výtvarné výchově
- seznamuje se základními zákonitostmi při používání různých výtvarných technik
- učí chápat umělecký proces jako způsob poznání a komunikace
- učí užívat různorodé umělecké vyjadřovací prostředky pro vyjádření svého vnímání, cítění, poznávání
Organizace:
Žáci pracují v kmenových nebo speciální třídě určené k Vv.
Vyučovací předmět výtvarná výchova je úzce spjat s ostatními předměty všech vzdělávacích oblastí.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků.
Kompetence k učení
- žáci jsou vedeni k samostatnému pozorování a vnímání reality a řešení výtvarných problémů
- učitel vede žáky k aktivnímu vizuálně obraznému vyjádření
- žáci využívají poznatky v dalších výtvarných činnostech
- žáci zaujímají a vyjadřují svůj postoj k vizuálně obraznému vyjádření
Kompetence k řešení problémů
- učitel vede žáky k tvořivému přístupu při řešení výtvarných úkolů
- žáci samostatně kombinují vizuálně obrazné elementy k dosažení obrazných vyjádření
- žáci přemýšlí o různorodosti interpretací téhož vizuálně obrazného vyjádření a zaujímají k nim svůj postoj
- žáci využívají získaná poznání při vlastní tvorbě
Kompetence komunikativní
- žáci se zapojují do diskuse
- respektují názory jiných
- žáci pojmenovávají vizuálně obrazné elementy, porovnávají je, umí ocenit vizuálně obrazná vyjádření
- učitel vede žáky k obohacování slovní zásoby o odborné termíny z výtvarné oblasti
Kompetence sociální a personální
- žáci umí tvořivě pracovat ve skupině
- učitel vede žáky ke kolegiální pomoci
- žáci respektují různorodost téhož vizuálně obrazného vyjádření, možnost alternativního přístupu
Kompetence pracovní
- žáci užívají samostatně vizuálně obrazné techniky
- žáci dodržují hygienická a bezpečnostní pravidla
- učitel vede žáky k využívání návyků a znalostí v další praxi
Kompetence občanské
- žáci chápou a respektují estetické požadavky na životní prostředí
- učitel pomáhá žákům vytvořit si postoj k výtvarným dílům