Anglický jazyk 1. - 9. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Výuka anglického jazyka přispívá k chápání a objevování skutečností, které přesahují oblast zkušeností zprostředkovaných mateřským jazykem. Poskytují živý jazykový základ a předpoklady pro komunikaci žáků v rámci Evropy a světa.
Vyučovací předmět má časovou dotaci tři hodiny týdně v 3. - 9. ročníku a jednu hodinu týdně (disponibilní) v 1. a 2. ročníku. Výuka probíhá v učebně a žáci pracují ve skupinách, v párech nebo jednotlivě. Výuka je doplňována projekty, poslechy, časopisy aj. Hlavním záměrem je vzbudit v žácích skutečný zájem o anglický jazyk a anglickou kulturu.
Důraz je kladen na to, aby se systematicky rozvíjely všechny čtyři základní řečové dovednosti. Řadou zábavných a motivujících cvičení je žákům umožněn posun od poslechu a mluvení ke čtení a psaní. Důraz je kladen na komunikační schopnosti, k čemuž je podřízena i veškerá výuka gramatiky. Dovednost mluvení je chápána jako pomalý proces, který bere do úvahy, že ho bude žák sebejistěji používat při hrách a při jiných zábavných činnostech. Kromě čtení k získání určité informace a čtení s porozuměním si osvojí žáci také techniku čtení pro radost. Při psaní žáci postupují od psaní jednotlivých slov k jednoduchým větám a odstavcům.
Výuka seznamuje žáky s reáliemi zemí, které anglicky hovoří. Znalost cizího jazyka vede k pochopení jiných kultur, prohlubuje v nich toleranci a je nedílnou součástí komunikace mezi nimi.
2. stupeň navazuje na 1. stupeň, procvičuje se větná skladba, pozornost je věnována základním gramatickým strukturám, poslechu s porozuměním a smysluplné komunikaci.
Vzdělání v oblasti Anglického jazyka směřuje k rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
- probouzení zájmu a posílení pozitivního přístupu k učení se cizím jazykům motivujícími, přiměřeně náročnými a provokujícími úkoly a zábavou
 - povzbuzování k tomu, aby převzali zodpovědnost za vlastní učení zadáváním jednoduchých úloh a sebehodnocením
 - porozumění pro jiné kultury, země, zvyky a lidi
 - samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření
 - získávání sebedůvěry při vystupování na veřejnosti a ke kultivovanému projevu jako prostředku prosazení sebe sama
 
Výchovné a vzdělávací strategie
v oblasti motivace:
- Každá hodina má jasně stanovený konkrétní komunikativní, příp. jiný vzdělávací cíl umožňující žákovi identifikaci s úkolem a aktivní přijetí požadavku.
 - Obsah učiva je dávkován v malých krocích.
 - Zpětnovazební informace jsou podávány průběžně po každém kroku.
 - Zvládání jazykových prostředků automatizujeme, aby se snížilo žákovo úsilí při tvorbě vlastních textů.
 
v oblasti rozvoje kompetencí k učení:
- Učební autonomii žáků zvyšujeme zprostředkováním příslušných učebních strategií, vytvářením příležitostí ke společnému učení a k tvorbě vlastních cvičení, vlastních učebních strategií a mnemotechnických pomůcek (memory aids), zvyšováním způsobilosti k autokorekci poskytováním algoritmů postupu kontroly a vytvářením prostoru a podmínek ke kontrole a opravě.
 - Vedeme žáky k reflexi a sebehodnocení zpřístupněním srovnávacích testů, ukázkami práce s žákovským portfoliem.
 - Zařazujeme úkoly na vytěsňování nadbytečných pojmů, na postihování jednoduchých analogií a na transfer, procvičujeme myšlenkové operace.
 
v oblasti rozvoje kompetencí k řešení problémů:
- Zařazováním úkolů na specifický i nespecifický transfer, na postihování analogií, na vytěsňování nadbytečných pojmů a zprostředkováním obvyklých strategií k řešení problémů.
 
v oblasti rozvoje komunikativních kompetencí:
- Pragmatické a diskurzní kompetence rozvíjíme pravidelnou tvorbou kohezních a koherentních textů ústních i písemných.
 - Lingvistické kompetence stupňujeme automatizováním jazykových dovedností.
 - Vedeme k využívání informačních technologií seznámením s různými výukovými webovými stránkami.
 - Např. www.bbc.uk/worldservice/learningenglish/teachingenglish.org.uk/learningchocolate atd.
 
v oblasti rozvoje sociálních a personálních kompetencí:
- Vhodnou motivací (viz Výchovné a vzdělávací strategie v oblasti motivace) zlepšujeme žákův obraz o sobě, což přispívá jednak k rozvoji sebedůvěry, jednak k rozvoji tolerance.
 - Iniciativu, tvořivost a skupinové ctnosti rozvíjíme častým zařazováním skupinové práce do výuky.
 
v oblasti rozvoje občanských kompetencí:
- Na úrovni základního vzdělávání zvyšujeme interkulturální i multikulturní citlivost žáků projekty v rámci monotematických dní i projektů.
 
v oblasti rozvoje pracovních kompetencí:
- Důslednou kontrolou zadaných úkolů rozvíjíme v žácích potřebné vlastnosti a pracovní návyky.
 
v oblasti vytváření a upevňování kognitivních struktur:
- Dbáme na zařazování cvičení, která vedou k automatizaci předávaného učiva.
 - Účinně a pravidelně opakujeme.
 - Předávání poznatků probíhá individuálně a diferencovaně pomocí při práci s učebnicí a dalšími doplňkovými materiály.
 - Vedeme žáky k pochopení podstaty lexikálních a gramatických jevů srovnáváním s mateřštinou.
 - Vštěpujeme žákům metody řešení typových úkolů i metody přístupu k různým druhům testů.
 
Český jazyk a literatura – 1. – 5. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Časové vymezení
Český jazyk a literatura se vyučuje jako samostatný předmět ve všech ročnících 1. stupně:
- 1. ročník 8 hodin týdně
 - 2. ročník 9 hodin týdně (8 +1disp.)
 - 3. ročník 8 hodin týdně (7+1 disp.)
 - 4. ročník 7 hodin týdně (6+1 disp.)
 - 5. ročník 7 hodin týdně (6+1 disp.)
 
Celkem v 1. - 5. ročníku 39 hodin týdně (pro rozšíření znalostí využity 4 disponibilní hodiny).
Obsahové vymezení
Vzdělávání v předmětu Český jazyk a literatuře směřuje:
- K ovládnutí základních jazykových jevů, které jsou nutné pro dorozumívání, v ústní i písemné podobě
 - k utváření základů rukopisu
 - k osvojování a rozvíjení čtenářských schopností a dovedností
 - k užívání různých zdrojů informací (slovníky, encyklopedie, katalogy, PC,…)
 - k rozšiřování znalostí a dovedností potřebných pro další rozvoj a vývoj žáka
 
Organizační vymezení
- Český jazyk a literatura jsou úzce spjaty s ostatními vyučovanými předměty.
 - Žáci pracují během vyučovací hodiny ve třídě, využívají audiovizuální techniku, PC.
 - Pro práci žáků s omezením či postižením jsou vhodně přizpůsobeny pracovní materiály.
 
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Žák:
- je motivován k aktivnímu zapojování se do vyučovacího procesu
 - k organizaci vlastního učení se
 - stanovuje si dílčí vzdělávací cíle v pravopisu
 - chápe systém českého jazyka
 - zdokonaluje se ve čtení
 - získává informace potřebné pro práci
 
Kompetence k řešení problémů
Žák:
- navrhuje různá řešení problémů
 - dokončuje úkoly
 - zdůvodňuje své závěry
 - pomáhá a radí ostatním
 - je zodpovědný za svou práci
 - prakticky ověřuje získané vědomosti
 - hodnotí svou práci, vnímá vlastní pokrok
 
Kompetence komunikativní
Žák:
- dokáže prezentovat své myšlenky a názory
 - výstižně a kultivovaně se projevuje
 - vytváří prostředí vzájemné tolerance
 
Kompetence sociální a personální
Žák:
- respektuje pokyny pedagogů
 - pracuje ve skupině
 - pomáhá ostatním
 - organizuje svou práci ve skupinách
 - spolupracuje s ostatními žáky
 - prezentuje své myšlenky a názory
 - respektuje ostatní
 - romunikuje vhodně se spolužáky
 - rozvíjí vztahy k ostatním
 
Kompetence občanské
Žák:
- zvládne komunikaci i ve vyhraněných situacích ve škole i mimo ni
 - aktivně se zapojuje do práce školy, třídy, skupiny, kroužku,…
 - vytváří si vlastní postoje k přírodě, k životnímu prostředí a ke společnosti
 - vytváří si kladné vnitřní hodnoty
 
Kompetence pracovní
Žák:
- využívá získané znalosti pro vlastní rozvoj
 - organizuje a plánuje si učení
 - zajímá se o různé způsoby učení
 - dodržuje dohodnuté kvality, postupy, termíny
 
Metody pro vyučovaný předmět Český jazyk a literatura, kterými jsou dané kompetence rozvíjeny:
Brainstorming, didaktické hry, opakování, upevňování, projekty, samostatná práce, skupinová práce, individuální přístup, levoruké psaní, testy, cvičení, výklad, praktická cvičení, názor, motivace, klasifikace, diagnostika, popis, vypravování, pochvala, problémová cvičení, reedukace,…
ČLOVĚK A JEHO SVĚT
Charakteristika vyučovacích předmětů – 1. – 5. ročník – prvouka, přírodověda, vlastivěda
Rozvržení a časové vymezení
Vzdělávací obor Člověk a jeho svět obsahuje vyučovací předmět Prvouka, Přírodověda a Vlastivěda. 
Vyučovací předmět Prvouka se vyučuje v 1., 2. a 3. ročníku a má časovou dotaci dvě hodin týdně v 1. a 2. ročníku a tři hodiny týdně ve 3. ročníku (2+1 disp.). 
Vyučovací předmět Přírodověda a Vlastivěda se vyučuje ve 4. a 5. ročníku a má časovou dotaci 3 hodiny týdně (2+1 disp.) ve 4. ročníku a 4 hodiny týdně v 5. ročníku. 
Obsahové vymezení
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět vymezuje vzdělávací obsah týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví a dalších témat. Uplatňuje pohled do historie i současnosti a směřuje k dovednostem pro praktický život.
Vzdělávání směřuje k:
- rozvoji poznatků, dovedností a prvotních zkušeností žáků získaných ve výchově v rodině a v předškolním vzdělávání
 - pozorování a pojmenovávání věcí, jevů a dějů, jejich vzájemných vztahů a souvislostí
 - utváření prvotního uceleného obrazu světa
 - poznávání sebe i svého nejbližšího okolí
 - seznámení se s místně i časově vzdálenějšími osobami i jevy a se složitějšími ději
 - vnímání lidí a vztahů mezi nimi, všímání si podstatných věcných stránek i krásy lidských výtvorů a přírodních jevů, soustředěnému pozorování a přemýšlení
 
Organizační vymezení
Podmínkou je vlastní prožitek žáků vycházející z konkrétních nebo moderních situací při osvojování potřebných dovedností, způsobů jednání a rozhodování. K tomu významně přispívá i osobní příklad učitelů. Propojení této vzdělávací oblasti s reálným životem a s praktickou zkušeností žáků se stává velkou pomocí i ve zvládání nových životních situací i nové role školáka, pomáhá jim při nalézání jejího postavení mezi vrstevníky a při upevňování pracovních i režimových návyků.
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět je členěn do pěti tematických okruhů:
- Místo, kde žijeme
 - Lidé kolem
 - Lidé a čas
 - Rozmanitost přírody
 - Člověk a jeho zdraví
 
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Žák:
- získává nové vědomosti, dovednosti a návyky pomocí objevných metod, vlastním pozorováním a pokusnou činností
 - je motivován k aktivnímu zapojování se do vyučovacího procesu
 - uplatňuje znalosti, cíle a vytvoří praktické hodnoty učiva a jeho smysluplného přehledu k organizaci vlastního učení se
 - stanovuje si vzdělávací cíle
 
Kompetence k řešení problémů
Žák:
- pracuje v přátelské, klidné atmosféře
 - přirozeně vyjadřuje pozitivní city ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí
 - navrhuje různá řešení problémů
 - spolupracuje se všemi žáky ve třídě
 - rozvíjí své sociální cítění, komunikaci, dovednost vést dialog a rozvíjet emocionální oblast své osobnosti
 - pomáhá a radí ostatním
 - je zodpovědný za svou práci
 
Kompetence komunikativní
Žák:
- dokáže prezentovat své myšlenky
 - využívá svůj učební typ
 - využívá při učení co nejvíce smyslů
 - výstižně a kultivovaně se projevuje
 
Kompetence sociální a personální
Žák:
- respektuje pokyny pedagogů
 - orientuje se ve světě informací
 - časově propojuje historické, zeměpisné a kulturní informace
 - pomáhá ostatním
 - spolupracuje s ostatními žáky
 - respektuje ostatní
 - rozvíjí vztahy k ostatním
 
Kompetence občanské
Žák:
- zvládne komunikaci i ve vyhraněných situacích ve škole
 - utváří si vztah k přírodě, kulturním výtvorům a jejich ochraně
 - vytváří si kladné vnitřní hodnoty
 - poznává podstatu zdraví i příčin nemocí
 - upevňuje své preventivní chování, účelné rozhodování se a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví i bezpečnosti a zdraví druhých
 
Kompetence pracovní
Žák:
- využívá získané znalosti v praxi
 - organizuje si učení
 - zajímá se o různé způsoby učení
 - dodržuje dohodnuté kvality, postupy, termíny
 
Metody pro vzdělávací oblast, kterými jsou dané kompetence rozvíjeny:
Brainstorming, didaktické hry, upevňování, projekty, samostatná práce, skupinová práce, individuální přístup, výklad, praktická cvičení, názor, motivace, klasifikace, popis, vypravování, pochvala, problémová cvičení, reedukace,…
HUDEBNÍ VÝCHOVA 1. – 9. ročník
Časové vymezení:
Týdenní časová dotace pro ročník 1. až 9. je jedna vyučovací hodina týdně.
Charakteristika vyučovacího předmětu:
a) Cílem je rozvíjení hudebnosti žáků a získání vztahu k hudbě a hudebnímu umění. Žák by se měl naučit esteticky vnímat hudbu a chápat hudební bohatství našich národů. Rozvíjí se ve čtyřech hlavních činnostech – zpěv, poslech, pohyb a hra na hudební nástroje.
V hudební výchově klademe důraz především na tyto kompetence – komunikace, řešení problémů, city, empatie.
b) Prostřednictvím vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností vedeme žáky k porozumění hudbě, k tomu, aby byli aktivními a kreativními provozovateli hudby, aby se pro ně stal zpěv přirozenou potřebou pro vyjádření pohody a radosti, a to i v jiných předmětech než v hudební výchově.
Organizační struktura:
Vyučující využije všech forem a metod práce k tomu, aby žák dosáhl požadovaných kompetencí.
Výuka probíhá ve třídách, podle potřeby bývá využívána multimediální učebna vybavená počítači, učebna vybavená interaktivní tabulí a učebna s klavírem.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáka:
Kompetence k učení
- žák se naučí rozumět obecně používaným termínům v hudební oblasti a dovede s nimi zacházet
 - žák využívá vlastních zkušeností a poznatků z jiných předmětů
 
Kompetence k řešení problémů
- žák hodnotí umění v hudební oblasti z různých úhlů, tak aby svůj názor byl schopen obhájit
 - žák si uvědomuje, že různí lidé vnímají stejnou věc různě
 - žák umí kriticky myslet a je schopen hájit svá rozhodnutí
 
Kompetence komunikativní
- žák vnímá i mimojazykové vyjadřování a sám tuto komunikaci využívá
 - žák umí vyslechnout názor druhých lidí na společně prožitý estetický prožitek a učí se, že vhodně na něho reagovat může být přínosem
 - žák má dostatečný prostor k vlastnímu kulturnímu uměleckému projevu
 
Kompetence sociální a personální
- žák rozvíjí své smyslové vnímání, kreativitu, vyjádření pocitů z poslechu hudebních ukázek
 - žák získává přehled o zásadách slušného chování na kulturních akcích
 - žák si upevňuje svoji sebedůvěru - na základě respektování názorů každého žáka
 
Kompetence občanské
- žák rozvíjí potřebu respektovat, chránit a oceňovat naše tradice a kulturní a historické dědictví
 - žák formuje vlastní pozitivní postoj k hudebním dílům, smysl pro kulturu a tvořivost
 
Kompetence pracovní
- žák využívá získané znalosti pro vlastní rozvoj
 - žák používání jednoduchých hudebních nástrojů
 - žák zvládá a orientuje se v základních pravidlech pro grafický záznam hudby
 
INFORMATIKA 5. – 8. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Vyučovací předmět Informatika se vyučuje v 5., 6., 7. (disp.) a 8. (disp.) ročníku. Je dotován jednou hodinou týdně.
Vyučovací předmět Informatika pokrývá vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie, v rámci tohoto předmětu jsou realizovány tematické okruhy produktivních činností průřezového tématu Mediální výchova a některé tematické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Multikulturní výchova.
Protože v tomto vzdělávacím oboru je kladen důraz na osvojení dovedností při práci s výpočetní technikou, jsou i žáci hlavně hodnoceni převážně na základě získaných praktických dovedností.
Cílem tohoto vyučovacího předmětu je, aby byli žáci schopni porozumět informacím, aby je uměli třídit, zpracovávat a prezentovat. Žáci se učí pracovat samostatně i v týmu, tvoří vlastních práce s využitím získaných poznatků. Předmět informatika umožňuje všem žákům získat základní dovednosti v ovládání výpočetní techniky, orientovat se ve světě informací, zpracovat získané informace a využít je v dalším vzdělávání i v praktickém životě, naučit sebehodnocení a schopnosti obhájit závěry své práce v třídním kolektivu. Klademe důraz na to, aby žáci porozuměli práci s informací - vznik, uložení, přenos, zpracování, vyhledávání, praktické využití, aby byli schopni ověřit věrohodnost získané informace využitím více zdrojů, aby byli schopni formulovat stručně a přesně svůj požadavek. Využíváme moderních informačních a komunikačních technologií. Snažíme se, aby děti využívali výpočetní techniku a výukový software ke zvýšení efektivnosti učení, aby dokázali prezentovat výsledky své práce s využitím vhodného softwaru. Výuka informatiky by měla vést děti k respektování práv duševního vlastnictví, zaujetí odpovědného přístupu k nevhodným obsahům vyskytujícím se na internetu nebo jiných mediích, šetrné práci s výpočetní technikou.
MATEMATIKA 1. – 5. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Časové vymezení
Matematika se vyučuje jako samostatný předmět ve všech ročnících 1. stupně:
- 1. ročník 5 hodin týdně (4+1 disp.)
 - 2. ročník 5 hodin týdně (4+1 disp.)
 - 3. ročník 5 hodin týdně (4+1 disp.)
 - 4. ročník 5 hodin týdně (4+1 disp.)
 - 5. ročník 5 hodin týdně (4+1 disp.)
 
Celkem v 1. - 5. ročníku 25 hodin týdně (využito 5 disponibilních hodin pro rozšiřování znalostí v oblasti matematiky).
Obsahové vymezení
Vzdělávání v předmětu Matematika směřuje:
- k osvojení si aritmetických operací
 - k rozvíjení paměti žáků prostřednictvím numerických výpočtů
 - k získávání číselných údajů a k práci s nimi
 - k rozpoznávání a uvědomování si určitých typů změn a závislostí, jejich analyzování z tabulek a grafů
 - k rozvíjení abstraktního myšlení, k pochopení pojmů
 - k určování a znázornění geometrických útvarů a modelování reálných situací
 - ke zkoumání tvarů a prostoru
 - k přesnému a stručnému vyjadřování
 - k uplatňování logického myšlení
 - k řešení problémových situací a úloh z běžného života
 - k rozvíjení důvěry ve vlastní schopnosti
 
Organizační vymezení
Žáci pracují během hodiny ve třídě nebo v počítačové učebně.
Využívají různé metody a formy práce.
Během hodiny učitel a žáci používají všechny dostupné pomůcky.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Žák:
- učí se přesně a stručně vyjadřovat pomocí matematického jazyka včetně symboliky
 - provádí rozbory a zápisy při řešení úloh a zdokonaluje grafický projev
 - rozvíjí si abstraktní a logické myšlení
 - věcně a srozumitelně argumentuje
 - podílí se na utváření kritérií hodnocení činností
 - chápe výklad učitele
 - ví, co se má naučit
 - stanovuje si dílčí vzdělávací cíle
 - ověřuje si výsledky své práce
 
Kompetence k řešení problémů
Žák:
- učí se rozvíjet důvěru ve vlastní schopnosti a možnosti
 - provádí rozbory problémů, odhaduje výsledky
 - volí správný postup
 - zajímá se o další náměty, názory druhých a zkušenosti spolužáků
 - klade otevřené otázky
 - plánuje své úkoly a postupy
 - zařazuje metody vhodné k objevům a řešením
 - pracuje s odbornou literaturou
 - má sebedůvěru
 
Kompetence komunikativní
Žák:
- učí se přesnému a stručnému vyjadřování užíváním matematického jazyka včetně symboliky
 - volí různé postupy práce
 - dbá na používání správné terminologie a symboliky
 - výstižně, souvisle a kultivovaně se vyjadřuje
 
Kompetence sociální a personální
Žák:
- je veden ke kritickému usuzování
 - srozumitelně a věcně argumentuje
 - pomáhá a spolupracuje
 - pracuje v týmu
 - zažívá úspěch
 - věcně argumentuje
 - hodnotí se, vnímá vlastní pokrok
 
Kompetence občanská
Žák:
- kriticky myslí nad obsahy sdělení
 - učí se hodnotit svoji práci i práci ostatních
 - je ohleduplný a taktní
 - vnímá složitosti světa
 - řekne si o pomoc
 - na základě jasných kritérií hodnotí své činnosti nebo jejich výsledky
 
- "
 
Kompetence pracovní
Žák:
- vytváří si zásoby matematických nástrojů pro řešení reálných situací v životě
 - využívá matematické poznatky a dovednosti v praktických činnostech
 - dle svých možností má vhodně přizpůsobené pracovní materiály
 - vyhledává a kombinuje informace z různých informačních zdrojů, užívá poznatky z různých předmětů
 - správným způsobem užívá vybavení, techniku a pomůcky
 - interpretuje různé texty, obrazový materiál, grafy a jiné formy záznamů
 
Metody pro vyučovaný předmět Matematika, kterými jsou klíčové kompetence rozvíjeny:
Hodnocení, reedukace, vhled, výklad, povzbuzování, řešení problémových situací, modelové situace, procvičování, samostatná práce, skupinová práce, individuální přístup, didaktické hry, praktické situace, opakování, testy, procvičování, názor, diagnostika, manipulace,…
Praktické činnosti
Charakteristika vyučovacího předmětu – 1. – 5. ročník
Obsahové, časové a organizační vymezení
Předmět praktické činnosti se vyučuje v 1. až 5. ročníku po jedné hodině týdně. Žáci se v něm učí pracovat s různými materiály a osvojují si základní pracovní dovednosti a návyky. Učí se plánovat, organizovat a hodnotit pracovní činnost samostatně i v týmu.
Pracovní činnosti patří do vzdělávacího oboru Člověk a svět práce, který je na 1. stupni rozdělen do čtyř tematických okruhů:
1. Práce s drobným materiálem
- vytváření předmětů z tradičních i netradičních materiálů, poznávání vlastností materiálů
 - funkce a využití pracovních pomůcek a materiálů
 - jednoduché pracovní postupy a organizace práce
 - lidové zvyky, tradice a řemesla
 
2. Konstrukční činnosti
- práce se stavebnicemi (plošné, prostorové, konstrukční)
 - sestavování modelů
 - práce s návodem, předlohou, jednoduchým náčrtem
 
3. Pěstitelské práce
- základní podmínky pro pěstování rostlin
 - péče o nenáročné rostliny
 - pěstování rostlin ze semen
 - pozorování přírody, zaznamenávání a hodnocení výsledků pozorování
 
4. Příprava pokrmů
- pravidla správného stolování
 - příprava tabule pro jednoduché stolování
 
Ve všech tematických okruzích jsou žáci soustavně vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci.
Předmětem prolínají průřezová témata, zejména Osobnostní a sociální výchova a Výchova demokratického občana (zodpovědnost každého jedince za své zdraví, spolupráce a pomoc při práci), Environmentální výchova (podmínky života, vztah k životnímu prostředí)
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
- žáci si osvojují základní pracovní dovednosti a návyky z různých pracovních oblastí, učí se používat vhodné nástroje, nářadí a pomůcky při práci i v běžném životě
 - učitel umožňuje žákům používat různé materiály, vhodné nástroje a nářadí
 - učitel pozoruje pokrok u všech žáků
 
Kompetence k řešení problémů
- učitel zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
 - žáci promýšlejí pracovní postupy při plnění zadaných úkolů
 - učitel se snaží rozvíjet u žáků tvořivost, vede je k uplatňování vlastních nápadů
 
Kompetence komunikativní
- žáci si rozšiřují slovní zásobu v oblasti pracovních nástrojů, nářadí a pomůcek, učí se popsat postup práce
 - učitel vede žáky k užívání správné terminologie
 
Kompetence sociální a personální
- učitel vede žáky ke spolupráci a vzájemné pomoci
 - žáci pracují ve skupině, vytvářejí společné práce, při kterých se učí spolupracovat a respektovat nápady druhých, společně se snaží o dosažení kvalitního výsledku
 
Kompetence občanské
- učitel vytváří u žáků pozitivní vztah k práci a vede je k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce
 - učitel umožňuje žákům, aby na základě jasných kritérií hodnotili své činnosti nebo výsledky
 - učitel umožňuje každému žákovi zažít úspěch
 
Kompetence pracovní
- učitel vede žáky k dodržování obecných pravidel bezpečnosti a hygieny včetně používání ochranných pracovních prostředků
 - učitel vede žáky ke správným způsobům užití materiálu a pracovních nástrojů
 - učitel zohledňuje rozdíly v pracovním tempu jednotlivých žáků a podle potřeby žákům v činnostech pomáhá
 - žáci správně a zodpovědně zachází s pracovními pomůckami
 
TĚLESNÁ VÝCHOVA – 1. - 5. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, organizační a časové vymezení
Předmět tělesná výchova je vyučován jako samostatný předmět v 1. – 5. ročníku po dvou hodinách týdně. Výuka probíhá ve spojených ročnících, 1. a 3., 2. a 4. a 5. ročník je spojen s TV druhého stupně, důvodem je efektivita práce, menší počet žáků v ročníku – škola má výjimku z počtu žáků, odlišnosti chlapců a dívek v 5. ročníku, kteří již svým tělesným vývojem spíše směřují ke druhému stupni.
Vzdělávání v předmětu tělesná výchova:
- směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu žáků o zdravý životní styl a pohybové aktivity
 - poskytuje žákům příležitosti k týmové práci a k týmovým prožitkům
 - umožňuje poznat člověka jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se
 - podporuje vytváření správných hygienických návyků ve spojení se sportovními aktivitami
 - učí reakci na pokyny a signály
 
Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání:
- individuální cvičení
 - skupinová cvičení
 - pobyt v přírodě a využití přírodních překážek pro pohybovou aktivitu
 - cvičení obratnosti, rychlosti, síly a vytrvalosti
 
Předmět tělesná výchova úzce souvisí s ostatními předměty vzdělávací oblasti Člověka a zdraví:
- výchova ke zdraví: etika, výchova, sociální vztahy, hygiena, vlastní tělo, ochrana člověka za mimořádných událostí, rizikové chování, prevence sociálně patologických jevů, vztahy etnik, sezónní činnosti
 
Předmětem prolínají průřezová témata:
- aplikace odpovědného jednání, zodpovědnost za své zdraví, angažovaný přístup k prostření (VDO)
 - evoluce lidského chování, zvířecí a lidské komunikace, seberegulující jednání (OSV)
 - porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí (EV)
 - komunikace a kooperace (MDV)
 - evropská a globální dimenze sportovních aktivit (EGS)
 - vzájemné respektování (MKV)
 
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj kompetencí žáků
Kompetence k učení
Žák:
- vyhledává sportovní aktivity
 - správně používá odbornou sportovní terminologii
 - samostatně organizuje sportovní jednoduché aktivity
 - nalézá partnerské vztahy
 
Kompetence k řešení problémů
Žák:
- vyhledává různé sportovní vyžití
 - samostatně navrhuje sportovní aktivity
 - hodnotí činnosti ostatních z hlediska bezpečnosti a hygieny
 
Kompetence komunikativní
Žák:
- pracuje ve skupinách, komunikuje mezi spolužáky, respektuje názory druhých, diskutuje
 - formuluje své myšlenky v mluvené formě
 - prezentuje svou sportovní aktivitu, zhodnotí výsledky své práce a reaguje na hodnocení ostatních, argumentuje, přijímá kritiku
 
Kompetence sociální a personální
Žák:
- využívá skupinové práce ke spolupráci při řešení problémů
 - posiluje svou sebedůvěru, pocit zodpovědnosti
 
Kompetence občanské
Žák:
- dodržuje pravidla slušného chování
 - chápe svá práva a povinnosti v souvislosti s ochranou vlastního zdraví i zdraví svých blízkých
 
Kompetence pracovní
Žák:
- dodržuje bezpečnostní a hygienická pravidla
 - sám organizuje sportovní činnosti, navrhuje postup a časový rozvrh
 
VÝTVARNÁ VÝCHOVA 1. – 5. ročník
Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, časové a organizační vymezení
Vyučovací předmět výtvarná výchova se vyučuje jako samostatný předmět v 1. až 5. ročníku následovně:
- 1. ročník – 1 hodina týdně
 - 2. ročník – 1 hodina týdně
 - 3. ročník - 2 hodiny týdně
 - 4. ročník - 2 hodiny týdně
 - 5. ročník - 1 hodina týdně + 1 disp.
 
Vzdělávání ve vyučovacím předmětu výtvarná výchova
- směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o výtvarné umění
 - vede k porozumění základním pojmům ve výtvarné výchově
 - seznamuje se základními zákonitostmi při používání různých výtvarných technik
 - učí chápat umělecký proces jako způsob poznání a komunikace
 - učí užívat různorodé umělecké vyjadřovací prostředky pro vyjádření svého vnímání, cítění, poznávání
 
Organizace:
Žáci pracují v kmenových nebo speciální třídě určené k Vv.
Vyučovací předmět výtvarná výchova je úzce spjat s ostatními předměty všech vzdělávacích oblastí.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků.
Kompetence k učení
- žáci jsou vedeni k samostatnému pozorování a vnímání reality a řešení výtvarných problémů
 - učitel vede žáky k aktivnímu vizuálně obraznému vyjádření
 - žáci využívají poznatky v dalších výtvarných činnostech
 - žáci zaujímají a vyjadřují svůj postoj k vizuálně obraznému vyjádření
 
Kompetence k řešení problémů
- učitel vede žáky k tvořivému přístupu při řešení výtvarných úkolů
 - žáci samostatně kombinují vizuálně obrazné elementy k dosažení obrazných vyjádření
 - žáci přemýšlí o různorodosti interpretací téhož vizuálně obrazného vyjádření a zaujímají k nim svůj postoj
 - žáci využívají získaná poznání při vlastní tvorbě
 
Kompetence komunikativní
- žáci se zapojují do diskuse
 - respektují názory jiných
 - žáci pojmenovávají vizuálně obrazné elementy, porovnávají je, umí ocenit vizuálně obrazná vyjádření
 - učitel vede žáky k obohacování slovní zásoby o odborné termíny z výtvarné oblasti
 
Kompetence sociální a personální
- žáci umí tvořivě pracovat ve skupině
 - učitel vede žáky ke kolegiální pomoci
 - žáci respektují různorodost téhož vizuálně obrazného vyjádření, možnost alternativního přístupu
 
Kompetence pracovní
- žáci užívají samostatně vizuálně obrazné techniky
 - žáci dodržují hygienická a bezpečnostní pravidla
 - učitel vede žáky k využívání návyků a znalostí v další praxi
 
Kompetence občanské
- žáci chápou a respektují estetické požadavky na životní prostředí
 - učitel pomáhá žákům vytvořit si postoj k výtvarným dílům
 



