1. Úvodní ustanovení
1. Provozní řád je součástí organizačního řádu školy.
2. Všeobecná ustanovení
1. Provozní řád je soubor pravidel a opatření spojených se zajištěním hygienických podmínek na prostorové podmínky, vybavení, provoz, osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, zásobování vodou a úklid. Zohledňuje věkové a fyzické zvláštnosti dětí a mladistvých, podmínky jejich pohybové výchovy a otužování, režim stravování včetně pitného režimu.
2. Provozní řád se řídí zejména:
- zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, střední, vyšším odborném a jiném vzdělávání, zejména § 29: …Školy a školská zařízení jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů.
- Školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví…
- zákonem o ochraně veřejného zdraví č. 258/2000 Sb.
- vyhláškou č. 106/2001Sb.o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění vyhlášky 148/2004 Sb.
- vyhláškou č.108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení,
- vyhláškou č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných
- vyhláškou č. 137/1998Sb. o obecných technických požadavcích na výstavbu
- vyhláškou č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
- nařízením vlády č. 178/2001Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci
(vše v platném znění)
3. Využívání školní budovy pro jiné aktivity
1. Školní budova je využívána k provozu kroužků, prostory tělocvičny mohou být v odpoledních hodinách pronajaty soukromým sportovním skupinám za úplatu.
2. Pro rodiče a veřejnost organizujeme pravidelně Dny otevřených dveří, besídky a jiné, většinou kulturní aktivity.
4. Školní družina
1. Školní družina je v provozu od 6.30 hodin do 7.30 hodin, od 11.30 hodin do 16.30 hodin.
2. Školní družina je otevřena pro žáky 1 stupně, přednostně jsou zařazováni žáci 1. a 2. ročníků. Žáci vyšších ročníků 1. stupně jsou zařazováni do naplnění kapacity školní družiny 58 žáků.
3. Pobyt venku probíhá v případě příznivého počasí denně. Žáci hrají buď volné hry dle zájmu dětí na dvoře či školní zahradě, nebo organizované hry nebo pořádají vycházky do okolí školy. Při pobytu venku konají i další zájmové vzdělávání.
4. Provoz školní družiny se řídí samostatně zpracovaným provozním řádem školní družiny.
5. Dojíždění žáků
1. Žáci do školy dojíždějí z přilehlých obcí dle platného jízdního řádu autobusové dopravy.
2. Žáci dojíždějí do školy autobusem, nebo autem s rodiči. Někteří dojíždějí na jízdním kole nebo chodí pěšky.
3. Všem žákům, kteří ráno přijedou místní dopravou před začátkem výuky, je umožněn pobyt ve školní družině (od 6.30 do 7.30 hodin) bez nutnosti být přihlášen k pravidelné docházce.
6. Vyučování
1. Pravidelné vyučování začíná v 7.50 hodin, poslední vyučovací hodina končí v 14.50 hodin.
2. Ukončení výuky probíhá v jednotlivých ročnících podle stanoveného rozvrhu hodin, který je žákům sdělen v úvodu školního roku.
3. Provoz budovy školy pro žáky začíná v 6.30 hodin. V této době mohou zařazovány zájmové kroužky, doučování a další mimoškolní aktivity, nebo je v provozu školní družina pro všechny žáky, kteří do školy přijdou dříve.
4. Vyučovací hodina trvá 45 minut.
5. Školní vyučování probíhá bez zvonění.
6. Ve vyučovacích hodinách převládá tradiční způsob výuky, především na 1. stupni jsou zařazovány relaxační chvilky. Do některých vyučovacích hodin jsou zařazovány i netradiční formy výuky – projektové vyučování, individualizace práce, individuální práce, skupinové vyučování a další moderní metody výuky. Výuka probíhá především formou povinného prezenčního vzdělávání, při mimořádné situaci (pandemie, epidemie, uzavření školy,…) formou povinného distančního on-line a off-line vzdělávání.
7. Ve všech třídách jsou pravidelně střídána pracovní místa (řady), ke střídání dochází i při změnách činnosti (při mimořádné situaci ne).
8. Žáci 1. třídy mají maximálně 5 vyučovacích hodin v jednom sledu, žáci 2. – 9. třídy maximálně 6 vyučovacích hodin v jednom sledu.
9. Mezi jednotlivými vyučovanými hodinami je nad žáky držen dohled – viz rozvrh dohledů v jednotlivých patrech školy.
10. Žáci jsou k základnímu vzdělávání přijímáni na základě zápisu do prvního ročníku, který se koná podle platné legislativní úpravy před nástupem povinné školní docházky v době dovršení šesti let věku.
11. Děti, kterým je na základě písemné žádosti zákonných zástupců povolen odklad povinné školní docházky, docházejí opětovně do MŠ.
7. Přestávky
1. Po každé vyučovací hodině následuje přestávka. Mezi 1. a 2., 3. a 4., 5. a 6. vyučovací hodinou je zařazena přestávka v délce trvání 10 minut. Mezi 2. a 3. vyučovací hodinou je přestávka v délce 20 minut. Mezi dopoledním a odpoledním vyučování je zařazena přestávka s minimální délkou 50 minut.
2. V případě příznivého počasí mohou žáci o velké přestávce a o polední přestávce pobývat na školním dvoře. Pobyt žáků venku o polední přestávce je potvrzen podpisem rodičů.
3. Při TV lze s ohledem na hygienické zásady přestávku mezi dvěma následujícími hodinami TV zkrátit.
8. Režim práce s počítačem
1. Práce na počítači je v rozvrhu pravidelně zařazena pro vybrané ročníky k výuce informatiky v rámci povinných předmětů. Žáci mají také možnost využívat výpočetní techniku v PC učebně pod dozorem pedagogických pracovníků mimo hodinu ICT.
2. Kromě toho probíhá výuka v počítačové učebně v rámci ostatních předmětů – nepravidelně, dle potřeby procvičení výukových programů a rozvrhu, který si příslušní vyučující určují. V těchto hodinách se kromě práce s počítačem využívají i běžné metody výuky.
3. Stoly jsou dostatečně prostorné, sedí u nich vždy jeden žák, v učebně je umístěno celkem 15 žákovských pracovních stanic.
4. Práci s počítači a notebooky upravuje samostatný řád.
5. Počítače jsou instalovány ve většině učeben k využívání během běžných hodin. Žáci mají k dispozici i notebooky a tablety.
9. Režim pracovního vyučování
1. Hodiny jsou řazeny v rozvrhu jako jednohodinové, výchovy mohou být dvouhodinové.
2. Činnosti probíhají v běžných třídách nebo na přilehlé výukové zahrádce, školní zahradě nebo ve cvičné kuchyňce. Žáci jsou pro výuku některých předmětů spojeni z více ročníků.
3. V pracovním vyučování (praktických činnostech) se žáci seznámí s technickými materiály, přípravou pokrmů, světem práce (volbu povolání), elektrotechnikou, pěstitelstvím.
4. Výuka probíhá podle ŠVP, na začátku školního roku jsou žáci seznámeni s řádem výuky a poučeni o bezpečnosti. Učebny jsou vybaveny umývadly pro provedení očisty.
10. Režim stravování
1. K zajištění obědů pro žáky i zaměstnance má škola vlastní školní jídelnu.
2. Obědy jsou vydávány v době od 11.30 do 13.30 hodin.
3. Provozní řád školní jídelny blíže specifikuje režimové a bezpečnostní požadavky na provoz školní jídelny.
11. Zásobování vodou, pitný režim
1. Pitná voda je odebírána z veřejného vodovodu, kontrolu hygienických limitů provádí správce veřejného vodovodu.
2. Škola je zapojena do projektu „Školní mléko“ a „Ovoce a zelenina do škol“. Všichni žáci 1. – 5. třídy mají možnost konzumovat státem dotované mléko (bez příchuti) a dodanou zeleninu a ovoce.
12. Podmínky pohybové výchovy
1. Škola má vlastní tělocvičnu, kterou využívají žáci 1. i 2. stupně a děti z MŠ.
2. Ke cvičení využívá škola i školní zahradu a park, které jsou v majetku zřizovatele.
3. Tělocvična je vybavena standardně – žebřiny, koše na košíkovou, švédská bedna, koza, žíněnky, lavičky. Nářadí je umístěno v předsálí tělocvičny.
4. U tělocvičny je šatna. U ní je i umývárna s WC a sprchou.
5. Hodiny tělesné výchovy jsou zařazovány ve dnech, kdy je vyšší denní počet vyučovacích hodin, pokud to kapacitní důvody umožňují, jsou hodiny zařazovány jako koncové.
6. Žáci mají dle ŠVP 2 hodiny tělesné výchovy týdně ve všech ročnících.
7. Úvodní část hodiny (rozcvička) trvá 5 – 10 minut, pak následuje hlavní část hodiny v délce cca 30, minut (20 minut nácviková a 10 minut opakovací část) a závěrečná 5 – 10 minutová fáze na uklidnění. Pokud jsou hodiny TV zařazeny jako dvouhodinové, je délka jednotlivých částí adekvátně prodloužena.
8. Výuku plavání zajišťuje plavecká škola, nebo škola osobně, žáci se účastní plaveckého výcviku na 1. stupni v celkové dotaci 40 hodin.
9. Výuka bruslení probíhá dle zájmu v zimním období – zabezpečuje hlavně školní družina. Turistika je prováděna především na školní chatě nebo v rámci TV. Dopravní výchova bývá zařazena jako průřezové téma do jednotlivých vyučovaných předmětů nebo jako projekt. Podle zájmu zákonných zástupců bývá také zařazen lyžařský kurz.
10. Tělovýchovné chvilky jsou na 1. i 2. stupni pravidelně zařazovány dle potřeby a únavy žáků, provádí se pravidelné sestavy cvičení na protažení (kompenzace sezení) nebo náhodná dle potřeby procvičení určitých partií.
11. O přestávkách mohou žáci v nižších ročnících využívat relaxační koutky s koberci, ve vyšších ročnících mají možnost volného pohybu po chodbách. Při vhodném počasí mohou žáci o velkých přestávkách pobývat na školním dvoře.
13. Zájmové kroužky
1. Škola nabízí zájmové kroužky dle zájmu žáků v odpoledních hodinách. Kroužky jsou pro žáky školy bezplatné. Jejich složení se aktualizuje v září konkrétních školního roku.
2. Zájmové kroužky pracují zpravidla od října do poloviny června.
14. Hluk
1. Škola neprovozuje žádnou činnost, při které by hluk překračoval hygienické limity. Pokud jsou ve škole prováděny opravy apod., s dodavateli je smluvně ujednáno, že hlučné práce budou prováděny zásadně v době mimo výuku. Hodnota hluku pronikajícího zvenčí do budovy (doprava) nepřekračuje hygienické limity.
15. Údržba školy
1. Pro čištění a úklid školy jsou stanoveny postupy, které jsou zakotveny v pracovních náplních provozních zaměstnanců. Pro zajištění úklidu jsou vydávány čisticí prostředky včetně dezinfekčních prostředků. Vydávání čisticích prostředků a pravidelnou kontrolu jejich účelného používání provádí vedoucí školní jídelny.
2. Úklid je prováděn podle odpovídajících platným právních norem a je součástí pracovních náplní uklízeček.
3. V třídách se pravidelně větrá.
4. Součástí čištění je běžná ochranná dezinfekce, dezinsekce a deratizace ve smyslu zákona č. 258/2000Sb., jako prevence vzniku infekčních onemocnění a výskytu škodlivých živočichů. Při případném výskytu hmyzu, hlodavců a dalších živočichů ve škole bude proveden speciální ochranný zásah odbornou firmou.
16. Pracovní podmínky
1. Ve škole není žádné rizikové pracoviště.
2. Škola má zpracovánu směrnici pro Osobní ochranné pracovní prostředky, které jsou vydávány určenému okruhu zaměstnanců. Seznam je každoročně kontrolován, případně upravován. Agendou je v rámci pracovní náplně pověřena vedoucí školní jídelny, zajišťuje nákup, evidenci, přidělování a kontrolu. O kontrolách vede záznamy.
3. Pro výuku jsou používány místnosti, které splňují požadavky na osvětlení, vybavení, větrání, velikost a vybavení. V žádné z učeben není překročen maximální počet žáků, daný plošnou výměrou místnosti ve smyslu vyhlášky.
4. Žáky školy jsou také děti se zdravotním postižením. Pro tyto žáky jsou ve spolupráci s SPC a PPP vypracovány individuální vzdělávací plány a každoročně jsou podávány návrhy na jejich integraci.
5. Časové rozvržení učiva, sestava rozvrhu a režim dne vychází zejména z ustanovení vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky a ze zásad stanovených v ŠVP školy.
6. Ve třídách zajišťují vyučující vhodné podmínky pro výuku zejména sledováním teploty v učebně, dostatečným větráním, pobytem dětí o přestávkách mimo učebnu, dodržováním délky vyučovacích hodin a přestávek, zařazováním relaxačních chvilek a cvičení do hodin, umožňují dětem pít i během vyučování, manipulací s žaluziemi regulují osvětlení třídy a minimalizují osvětlení třídy současně denním i umělým osvětlením. Vedou žáky k otužování a používání přiměřeně teplého oblečení. Sledují přiměřenost velikosti lavic a židlí pro žáky.
7. Pravidelným střídáním zasedacího pořádku řad nebo jiným způsobem mění umístění žáků ve třídě tak, aby se pro žáky měnil úhel pohledu na tabuli (to neplatí při mimořádné situaci). Také vedení žáků ke správnému sezení a držení těla přispívají k prevenci jednostranné statické zátěže určitých svalových skupin.
17. Mimoškolní akce žáků
1. Pro každou mimoškolní akci žáků je určen pedagogický zaměstnanec školy jako vedoucí akce. Ten zajišťuje dodržení podmínek pro pořádání akce. Vede záznamy o předepsaných náležitostech – souhlas rodičů s účastí dítěte na některých akcích a souhlas s rozchodem, prohlášení rodičů o zdravotním stavu u některé akce, poučení žáků o BOZP.
2. U zahraničních výjezdů žáků zajišťuje zaměstnanec školy pověřený vedením této akce stejné náležitosti a navíc speciální pojištění žáků.
18. Osvětlení
1. Všechny prostory sloužící k výuce mají zajištěno vyhovující denní osvětlení, směr osvětlení je vždy zleva a shora. Pro ochranu před oslněním a pro zajištění zrakové pohody jsou některá okna opatřena žaluziemi nebo závěsy. Umělé osvětlení v učebnách zajišťuje celkové osvětlení učebny a zvlášť tabule. V učebnách je použito zářivkové osvětlení, v tělocvičně také. Zářivková osvětlovací tělesa jsou opatřena kryty zamezujícími blikání světla. Umělé osvětlení lze použít jako doplňující pro denní světlo, postupně lze zapínat svítidla umístěná rovnoběžně s osvětlovacími otvory.
2. V prostorách, kde se používá výpočetní technika a interaktivní tabule, jsou obrazovky umístěny tak, aby nedocházelo k jejich osvícení denním světlem, u počítačů jsou použity monitory se sníženým vyzařováním a sníženou odrazností světla, vzdálenost obrazovky od očí je min. 50 cm.
3. Integrovaní žáci se zrakovým postižením sedí na místech ve třídě s nejlepším osvětlením, mohou využívat speciální kompenzační pomůcky.
19. Větrání
1. Všechny prostory využívané pro pobyt žáků v budově škole – učebny, šatny, WC, školní družina – jsou přímo větratelné.
20. Vytápění
1. V učebnách, odborných pracovnách, družinách a dalších místnostech určených k trvalému pobytu je zajištěna teplota nejméně 20 až 22◦ C; teplota povrchu podlahy neklesá pod 19◦C. V tělocvičnách teplota vzduchu neklesá pod 16◦ C, v dalších místnostech pro krátkodobý pobyt pod 18◦ C, na záchodech pod 16◦ C. Relativní vlhkost vzduchu pobytových místností školských zařízení se pohybuje v rozmezí 40 až 60 procent.
2. V letním období je nejvyšší přípustná teplota v učebnách 26 oC. K její regulaci jsou v oknech instalovány meziokenní žaluzie, závěsy. Tato teplota může být překročena za mimořádných vnějších mikroklimatických podmínek. Při poklesu teploty vzduchu v učebnách určených k trvalému pobytu dětí a žáků ve třech po sobě následujících dnech pod 18◦ C, nejméně však na 16◦ C, nebo při poklesu teploty vzduchu v těchto učebnách v jednom dni pod 16◦ C musí být provoz zařízení pro výchovu a vzdělávání přerušen.
21. Vybavení školy
1. Ve škole se vyskytují dveře oboustranně otevíratelné (na vstupní chodbě).
2. Zábradlí splňuje požadavky norem.
3. Všechny dveře ve výukových prostorách mají jednotnou šířku 900 mm.
4. Ve všech výukových prostorách je umístěno aspoň jedno umývadlo s výtokem pitné vody.
5. V učebnách jsou podlahy opatřeny PVC a parketami.
6. Třídy jsou vybaveny odpovídající výškou lavic dle velikosti žáků, výška lavic se kontroluje na začátku i v průběhu školního roku.
7. Centrální lékárnička je umístěna ve sborovně školy, další lékárničky jsou umístěny v chatě na školní zahradě, ve školní družině, v mateřské škole, ve spodní sborovně, v kuchyni, v kotelně a jedna lékárnička je přenosná. U lékárniček je umístěn traumatologický plán a seznam obsahu lékárniček. Obsah doplňuje zdravotník vždy k zahájení školního roku a pak průběžně podle výsledků kontrol a požadavků vyučujících.
22. Jedy, nebezpečné látky
1. Jedovaté látky nejsou ve škole používány, všechny látky tohoto charakteru byly ze skladu chemických látek vyřazeny. Nebezpečné látky jsou skladovány v uzamykatelné místnosti, do které nemají žáci školy přístup. Skladování a evidence látek v kabinetu chemie podléhá zvláštnímu režimu.
2. Uživatelé venkovních hracích ploch určených pro hry a sport, tj. zejména vyučující tělesné výchovy, vyučující tříd prvního stupně a vychovatelky školní družiny zkontrolují čistotu těchto ploch, případné znečištění hlásí vedení školy.
3. Rostliny a dřeviny vysazené v areálu školy odpovídají projektu školy, nejsou zde jedovaté rostliny.
23. Poučení žáků
O jednotlivostech, týkajících se chování a bezpečnosti jsou žáci poučeni v úvodu školního roku a pak vždy při změně či potřebě. O poučení je veden písemný záznam + školní řád.
24. Poznámka
Režimové momenty na jednotlivých pracovištích upravují platné řády učeben a směrnice v organizačním řádu školy.
25. Vyzvedávání žáků
Vyzvedávání žáků mimo vyučování podléhá plné moci a žádosti o uvolnění v době výuky.
Zákonní zástupci s některými momenty provozu školy vyjadřují informovaný souhlas.
26. Hygienická opatření proti šíření virových chorob = mimořádná situace
Každá třída, WC i chodby jsou vybaveny desinfekčními prostředky, které jsou povinni všichni, kdo se pohybují v prostoru školy, používat k desinfekci rukou.
Nedovoluje se nošení vlastních hraček do školy.
Nedovoluje se vstup třetích osob do prostor školy.
Pokud žák prokazuje příznaky respiračního onemocnění, jsou jeho zákonní zástupci vyzváni, aby si ho vyzvedli, odvedli domů, popř. s ním navštívili lékaře. V době, než si pro žáka rodiče přijdou, je pod dohledem asistentky pedagoga odveden do místnosti v suterénu školy, kde na rodiče čeká.
Při výskytu respiračních onemocnění se doporučuje dle vlastního uvážení nosit roušku, která kryje dýchací cesty.
Rouška je povinně nošena i podle instrukcí platných epidemiologických opatřeních a nadřízených orgánů.
Ve společných prostorech školy je rouška povinná.
Žákům je vštěpována tolerance k ostatním – když jsem nemocen, nechodím do kolektivu.
Je dbáno na zvýšenou desinfekci prostor při úklidu školy a tříd.
Je rozepsán časový přístup jednotlivých ročníků do školní jídelny.
Žáci jsou neustále poučováni o účinných opatřeních jednotlivých mimořádných situací.
Škola přísně dodržuje jednotlivá opatření proti mimořádným situacím, které vyhlašují nadřízené orgány.
27. Závěrečná ustanovení
1. Jeden výtisk provozního řádu je trvale uložen u vstupu do budovy školy. Seznámení s provozním řádem tvoří součást vstupního a periodického školení zaměstnanců školy. Kontrola provádění jednotlivých ustanovení je součástí každoroční prověrky BOZP.
2. Změny provozního řádu jsou prováděny formou číslovaných doplňků.
Doplnění bodu č. 26. dne 25. srpna 2020
Mgr. Jaroslava Procházková
ředitelka školy
Účinnost: 1. 9. 2017, bod č. 26: 1. 9. 2020