Školní preventivní program MŠ

2024/2025

 

Všeobecný úvod:

Primární prevence rizikového chování je zaměřena zejména na:

  • předcházení rizikovým jevům v chování dětí (vandalismus, šikana, násilí)
  • rozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech domácího násilí, týrání a zneužívání dětí, ohrožování mravní výchovy dětí

Základním principem strategie prevence rizikového chování u dětí je výchova ke zdravému životnímu stylu, osvojení sociálního chování. Důležité je podporovat aktivity podporující zdravý životní styl, smysluplně využívat a organizovat volný čas, programy, které vedou k dodržování určitých pravidel, zdravého rozvoje osobnosti, k odpovědnosti za sebe a své jednání.

Název:

„Už se těším do školky!“

Základní informace:

  • Předkladatel: Základní škola a Mateřská škola Chlum, okres Příbram
  • Zpracovala: Jaroslava Bulínová, zástupce ředitelky školy
  • Adresa: Chlum 16, 262 93 Nalžovice
  • Období: školní rok 2024 – 2025
  • Datum zpracování: 28. 8. 2024

Charakteristika mateřské školy:

ZŠ a MŠ Chlum se nachází 6 km od města Sedlčany na Příbramsku ve Středočeském kraji.
Zřizovatelem školy je Obec Nalžovice. MŠ je umístěna v budově současně se základní školou a školní jídelnou. Vzdělávací a výchovný proces zabezpečují 4 učitelky.
Ve školním roce 2024 - 2025 je zapsáno 56 dětí. V průběhu školního roku budou přijímány další děti po dovršení 3 let věku do naplnění kapacity školy.

Cíle programu ve školním roce 2024–2025:

  • ve škole jsme všichni kamarádi
  • vždy se zastanu slabšího
  • líbí se mi v mateřské škole
  • jsem ohleduplný k ostatním dětem
  • neperu se a nebudu lhát

Seznámení pedagogických pracovníků se Školním preventivním programem:

  • aktivní zapojení se do plnění programu
  • rozdělení úkolů v novém školním roce
  • spolupráce s nepedagogickými zaměstnanci
  • pomoc při organizaci aktivit pro děti

Hlavní aktivity školy:

  • podpora sebevzdělávání všech pedagogických zaměstnanců MŠ
  • zaměřit se na děti bojácné, agresivní, nerespektující mravní normy
  • poskytnout poradenství rodičům

Aktivity dětí MŠ (znalostní kompetence):

  • mají povědomí o zdravém životním stylu
  • seznamují se s osobní a duševní hygienou
  • začínají chápat formy komunikace
  • učí se sociálním dovednostem
  • neubližují sobě ani jinému
  • chápou jednoduché ekologické vazby v prostředí

Způsoby realizace:

  • jednoduché formy komunikace
  • počátky sociálních dovedností ve hře
  • aktivity ke zdravému životnímu stylu
  • konkrétní dovednosti
  • modelové situace
  • stanovení základních pravidel
  • environmentální výchova
  • volnočasové aktivity

Spolupráce s odborníky a institucemi:

  • pediatři
  • PPP, SPC Příbram
  • Hasiči Nalžovice
  • Obecní úřady spádových obcí
  • Školní psycholožka

 

Účinnost: 1. 9. 2024

Jaroslava Bulínová
zástupce ředitelky školy

 

 

Příloha č. 1 ŠPP: Strategie prevence budoucí školní neúspěšnosti dětí

NEÚSPĚCHEM VE ŠKOLE ZÁKLADNÍ MOHOU BÝT později OHROŽENY:

  •  Děti vykazují symptomy speciálních vzdělávacích potřeb
  •  Děti, které nastoupili do MŠ až v posledním předškolním ročníku
  •  Děti, které přešli z jiné MŠ
  •  Děti, které jsou dlouhodobě nemocné
  •  Děti, u kterých nastala změna rodinné situace
  •  Děti, které neovládají český jazyk jako rodný jazyk a nástroj vzdělávání (např. uprchlíci, azylanti, dlouhodobý pobyt)
  •  Děti s odkladem školní docházky
  •  Děti s podpůrnými opatřeními (dle vyšetření v SPC nebo PPP)
  •  Děti se zdravotními problémy (se zprávou od lékaře nebo od rodičů)
  •  Děti sociálně znevýhodněné

 

PREVENCE VZNIKU budoucího ŠKOLNÍHO NEÚSPĚCHU:

  •  strukturovat činnosti
  •  jasné krátké pokyny
  •  podpora sebevědomí
  •  diferencované úkoly a činnosti
  •  zjednodušit výstupy
  •  podpora prožití úspěchu
  •  nesrovnávat – diferencovat, koordinovat, pěstovat osobnost
  •  začleňovat do vhodných skupin
  •  využití volného času – návody, inspirace
  •  používání diferencovaných pomůcek
  •  ICT
  •  komunitní kruh

 

ŘEŠENÍ prevence ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOSTI

Diagnostika

  • Pozorování dítěte (učitelky, následně ředitelka, speciální pedagog, školní psycholožka)
  • Pohovor se zákonnými zástupci (učitelky, zástupce ředitelky, speciální - písemné zápisy)
  • Návštěva specializovaných pracovišť (PPP, SPC, logopedie, psychologie, psychiatrie)

Opatření

1) 1. – 2. měsíc

  • Individuální přístup, diferenciovaná práce, adaptační hry/aktivity, pomůcky, hračky
  • Analýza situace s rodiči
  • Informace ředitelce školy – projednání dalšího postupu
  • Konzultace s rodinou
  • Podporovat dobré klima třídy

2) 3. – 4. měsíc

  • Vypracován plán pedagogické podpory (učitelky)
  • Informace ředitelce školy
  • Informace na poradě školy
  • Pravidelné osobní konzultace s rodiči (učitelky – vždy písemný zápis)

3) 5 a více měsíců

  • Doporučena návštěva v PPP – sdílení objednání, školní dotazník, konzultace s pracovištěm
  • Pravidelné konzultace s rodiči (učitelky – písemně postřehy, postupy, změny postupů)
  • Cílené zapojení AP na škole (ředitelka, pokud doporučí PPP)
  • Spolupráce se školní psycholožkou

 

×
Uživatelské preference souborů cookie
Používáme soubory cookie, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud používání souborů cookie odmítnete, nemusí tyto webové stránky fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Blokovat vše
Analytics
Nástroje používané k analýze dat za účelem měření efektivity webových stránek a pochopení jejich fungování.
Google Analytics
Přijmout
Blokovat