2024/2025
Všeobecný úvod:
Primární prevence rizikového chování je zaměřena zejména na:
- předcházení rizikovým jevům v chování dětí (vandalismus, šikana, násilí)
- rozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech domácího násilí, týrání a zneužívání dětí, ohrožování mravní výchovy dětí
Základním principem strategie prevence rizikového chování u dětí je výchova ke zdravému životnímu stylu, osvojení sociálního chování. Důležité je podporovat aktivity podporující zdravý životní styl, smysluplně využívat a organizovat volný čas, programy, které vedou k dodržování určitých pravidel, zdravého rozvoje osobnosti, k odpovědnosti za sebe a své jednání.
Název:
„Už se těším do školky!“
Základní informace:
- Předkladatel: Základní škola a Mateřská škola Chlum, okres Příbram
- Zpracovala: Jaroslava Bulínová, zástupce ředitelky školy
- Adresa: Chlum 16, 262 93 Nalžovice
- Období: školní rok 2024 – 2025
- Datum zpracování: 28. 8. 2024
Charakteristika mateřské školy:
ZŠ a MŠ Chlum se nachází 6 km od města Sedlčany na Příbramsku ve Středočeském kraji.
Zřizovatelem školy je Obec Nalžovice. MŠ je umístěna v budově současně se základní školou a školní jídelnou. Vzdělávací a výchovný proces zabezpečují 4 učitelky.
Ve školním roce 2024 - 2025 je zapsáno 56 dětí. V průběhu školního roku budou přijímány další děti po dovršení 3 let věku do naplnění kapacity školy.
Cíle programu ve školním roce 2024–2025:
- ve škole jsme všichni kamarádi
- vždy se zastanu slabšího
- líbí se mi v mateřské škole
- jsem ohleduplný k ostatním dětem
- neperu se a nebudu lhát
Seznámení pedagogických pracovníků se Školním preventivním programem:
- aktivní zapojení se do plnění programu
- rozdělení úkolů v novém školním roce
- spolupráce s nepedagogickými zaměstnanci
- pomoc při organizaci aktivit pro děti
Hlavní aktivity školy:
- podpora sebevzdělávání všech pedagogických zaměstnanců MŠ
- zaměřit se na děti bojácné, agresivní, nerespektující mravní normy
- poskytnout poradenství rodičům
Aktivity dětí MŠ (znalostní kompetence):
- mají povědomí o zdravém životním stylu
- seznamují se s osobní a duševní hygienou
- začínají chápat formy komunikace
- učí se sociálním dovednostem
- neubližují sobě ani jinému
- chápou jednoduché ekologické vazby v prostředí
Způsoby realizace:
- jednoduché formy komunikace
- počátky sociálních dovedností ve hře
- aktivity ke zdravému životnímu stylu
- konkrétní dovednosti
- modelové situace
- stanovení základních pravidel
- environmentální výchova
- volnočasové aktivity
Spolupráce s odborníky a institucemi:
- pediatři
- PPP, SPC Příbram
- Hasiči Nalžovice
- Obecní úřady spádových obcí
- Školní psycholožka
Účinnost: 1. 9. 2024
Jaroslava Bulínová
zástupce ředitelky školy
Příloha č. 1 ŠPP: Strategie prevence budoucí školní neúspěšnosti dětí
NEÚSPĚCHEM VE ŠKOLE ZÁKLADNÍ MOHOU BÝT později OHROŽENY:
- Děti vykazují symptomy speciálních vzdělávacích potřeb
- Děti, které nastoupili do MŠ až v posledním předškolním ročníku
- Děti, které přešli z jiné MŠ
- Děti, které jsou dlouhodobě nemocné
- Děti, u kterých nastala změna rodinné situace
- Děti, které neovládají český jazyk jako rodný jazyk a nástroj vzdělávání (např. uprchlíci, azylanti, dlouhodobý pobyt)
- Děti s odkladem školní docházky
- Děti s podpůrnými opatřeními (dle vyšetření v SPC nebo PPP)
- Děti se zdravotními problémy (se zprávou od lékaře nebo od rodičů)
- Děti sociálně znevýhodněné
PREVENCE VZNIKU budoucího ŠKOLNÍHO NEÚSPĚCHU:
- strukturovat činnosti
- jasné krátké pokyny
- podpora sebevědomí
- diferencované úkoly a činnosti
- zjednodušit výstupy
- podpora prožití úspěchu
- nesrovnávat – diferencovat, koordinovat, pěstovat osobnost
- začleňovat do vhodných skupin
- využití volného času – návody, inspirace
- používání diferencovaných pomůcek
- ICT
- komunitní kruh
ŘEŠENÍ prevence ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOSTI
Diagnostika
- Pozorování dítěte (učitelky, následně ředitelka, speciální pedagog, školní psycholožka)
- Pohovor se zákonnými zástupci (učitelky, zástupce ředitelky, speciální - písemné zápisy)
- Návštěva specializovaných pracovišť (PPP, SPC, logopedie, psychologie, psychiatrie)
Opatření
1) 1. – 2. měsíc
- Individuální přístup, diferenciovaná práce, adaptační hry/aktivity, pomůcky, hračky
- Analýza situace s rodiči
- Informace ředitelce školy – projednání dalšího postupu
- Konzultace s rodinou
- Podporovat dobré klima třídy
2) 3. – 4. měsíc
- Vypracován plán pedagogické podpory (učitelky)
- Informace ředitelce školy
- Informace na poradě školy
- Pravidelné osobní konzultace s rodiči (učitelky – vždy písemný zápis)
3) 5 a více měsíců
- Doporučena návštěva v PPP – sdílení objednání, školní dotazník, konzultace s pracovištěm
- Pravidelné konzultace s rodiči (učitelky – písemně postřehy, postupy, změny postupů)
- Cílené zapojení AP na škole (ředitelka, pokud doporučí PPP)
- Spolupráce se školní psycholožkou