ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA, VZDĚLÁVÁNÍ A OSVĚTA
2022/2023 – 2024/2025 (koncepční materiál na tři školní roky)
Výchozí materiál:
- Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty,
Č. j.: 16745/2008-22 - Ústava ČR, Hlava první, Čl. 7: Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství.
- Listina základních práv a svobod, Hlava čtvrtá, Čl. 35: Každý má právo na příznivé životní prostředí. Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů. Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem.
Předkladatel:
- Základní škola a Mateřská škola Chlum, okres Příbram
Chlum 16, 262 93 Nalžovice
Školní rok:
- 2022/2023
- 2023/2024
- 2024/2025
Zpracovala:
- Mgr. Kateřina Boučková
Obsah:
- Hodnocení dlouhodobého plánu EVVO
- Dlouhodobé cíle a aktivity EVVO
- Dlouhodobé zaměření školy
- Přehled měsíčních témat EVVO
1. HODNOCENÍ DLOUHODOBÉHO PLÁNU EVVO
Témata a ideje průřezového tématu EVVO jsou během roku zařazována pravidelně do výuky v jednotlivých ročnících ve všech vyučovacích předmětech. V rámci celoškolních projektů a činností jsou pro celý školní rok vybrána témata vhodná pro práci v EVVO. Plánování těchto projektů a činností realizují koordinátor EVVO společně s ředitelkou školy a poté jsou s plány seznámeni všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy na jednotlivých pracovištích, kteří s nimi následně pracují během svých vyučovacích hodin a aktivně se účastní celoškolních projektů.
Úkolem vzdělávání v rámci EVVO je vést žáky k bádání vztahů mezi prostředím a člověkem, především však k ochraně životního prostředí, a to nenásilnou formou. Cílem školy i nadále zůstává vzdělávat všechny žáky v oblasti EVVO, zavádět související témata do výuky i do mimoškolních aktivit s důrazem především na postoje a hodnoty a praktické dovedností místo teoretických znalostí. Dalším důležitým cílem je podporovat zájem dětí o přírodu a životní prostředí a jejich chápání významu jeho ochrany.
Škola pokračuje v projektech a programech, kooperuje s organizacemi zaměřenými na vzdělávání v rámci EVVO, zve si odborníky na přednášky a besedy. Dále zajišťuje dostatek materiálů a pomůcek pro výuku. Do výuky zapojuje i badatelsky orientovanou výuku, např. „motýlí zahrádky“. Do budoucna je třeba motivovat pracovníky školy k práci a kooperaci, zajistit dostatek vzdělávacích příležitostí a častěji podnikat vzdělávací exkurze a do výuky zařadit další projekty badatelsky orientované výuky. Přínosnou motivací pro žáky by mohlo být zavedení přírodovědného kroužku.
Snahou školy je také využívat lokální suroviny, které vypěstují žáci na školních pozemcích a ekologizovat provoz školy a jejího areálu.
2. DLOUHODOBÉ CÍLE A AKTIVITY EVVO
Přes řadu změn a stavebních úprav budovy v souladu s ekologizací provozu školy existují v této oblasti i nadále určité rezervy. Na jejich odhalování a zlepšování stávajícího stavu by se optimálně měli podílet také žáci, aby si uvědomili, co je v možnostech školy z hlediska udržitelného rozvoje změnit a upravit. K tomu lze využít například schůzky školního parlamentu, třídnické hodiny či projekty. Zaměřit by se mohli na návrhy ekologizace provozu budovy školy v oblasti spotřeby vody, energie či produkce odpadů. Nejprve je nutné zhodnotit stávající stav a následně navrhnout vhodná opatření.
Dlouhodobé cíle:
1. žáci znají a dodržují zásady udržitelného rozvoje
- - zdokonalit třídění odpadu (zapojit a vhodně motivovat i nejmladší žáky)
- - úspora energií ve škole i doma
- - zapojení do projektu (např. Recyklohraní)
- - sběr (papír, hliník)
- - nutno nahlížet na problematiku udržitelného rozvoje v celosvětovém měřítku
- - úspora papíru – méně tisku, více práce v pracovním sešitě a učebnici, použití obou stran papíru
- - úspora pitné vody doma i ve škole
- - úspora potravin – kontrola dat spotřeby, omezení vyhazování potravin a hotových jídel
- - použití správných obalů na svačinu – omyvatelný nebo znovu použitelný
- - použití skleněných lahví na pití
- - doprava do školy na kole nebo pěšky
- - výměna klasických žárovek za LED
- - méně topit – více se oblékat
- - použití dobíjecích baterek do přístrojů
- - naučit se kompostovat
2. žáci jsou motivováni k vytváření pozitivního vztahu k přírodě a k její ochraně
- péče o zeleň ve škole, na školní zahradě, v blízkosti školy, v obci, v parku apod.
- péče o školní skleník, vlastní pěstování a pozorování ve třídě
- zlepšit a rozvinout možnosti využití školní výukové zahrádky
- možnost vybudovat ve škole „koutek přírody“
- zapojit žáky do akcí, projektů, přizvat ke spolupráci také rodiče
3. žáci znají determinanty ovlivňující vlastní zdraví a vědí, jak ho ochraňovat
- dodržovat zásady zdravého životního stylu (zdravá výživa, pitný režim, aktivní pohyb atd.)
- chápat význam volného času a jeho náplně
- klidné a příjemné pracovní prostředí
- rizika sociálních sítí
4. pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci vzájemně spolupracují na tématech EVVO, navazují kontakty s příslušnými institucemi, hledají nové možnosti, metody a formy práce v rámci EVVO
3. DLOUHODOBÉ ZAMĚŘENÍ ŠKOLY
- udržování čistoty v prostorách školy a v jejím okolí, péče o zeleň uvnitř školy i v okolí, péče o rostliny na výukové zahrádce
- využití nabídky vzdělávacích institucí
- začlenění základních tematických okruhů průřezového tématu EVVO v jednotlivých předmětech, zejména v přírodovědných
- informovanost pedagogů v oblasti EVVO
- rozšiřování nabídky učitelské a žákovské knihovny o tituly s ekologickou tématikou
- školní exkurze a výlety s ekologickou tématikou (ČOV, sběrný dvůr apod.
- výchova k uvědomělému ekologickému jednání
- prohlubovat spolupráci se středisky ekologické výchovy, s občanskými sdruženími a dalšími spolky (nově např. Myslivecký spolek Nalžovice)
- pokračovat v ekologizaci provozu školy
- připomínat významné světové dny týkající se životního prostředí
- projektové dny s ekologickou tématikou
- zapojení školy do dosavadních i nových projektů (např. Recyklohraní, sběr papíru a hliníku, baterií, tonerů apod.)
- využití výukových programů, dokumentů a filmů ve výuce
- účast v olympiádách (P, CH, F, M), zapojení do dalších vědomostních soutěží
- pravidelně aktualizovat nástěnku EVVO (2. patro školy)
- zapojení žákovského parlamentu do problematiky EVVO
- zařazení témat EVVO do školního časopisu
- používání ekologicky šetrných výrobků, technologií a postupů (včetně úklidu)
- adopce zvířete/spolupráce s některou organizací
- nabídka zájmového přírodovědného kroužku
- ve spolupráci s rodiči vybudovat na školní zahradě „hmyzí hotely“
- eliminace a třídění odpadu na všech pracovištích, ve všech třídách, zajištění dostatku nádob na příslušný tříděný odpad
- úspora energií
- příjemné prostředí v budově školy a v jejím okolí
- vzájemná spolupráce
- vybavení pomůckami pro potřeby EVVO
- prohlubovat vzdělanost pedagogů a ostatních pracovníků školy v oblasti EVVO
PŘEHLED MĚSÍČNÍCH TÉMAT EVVO PRO PRÁCI VE ŠKOLNÍM ROCE:
ZÁŘÍ
- seznamovací pobyty v přírodě (využití školní chaty), spolupráce prvňáčků a patronů z 5. ročníku
- poznávání okolí školy a zdejší přírody
- péče o zeleň – v každé třídě se děti starají o své květiny
- Den bez aut (22. 9.): upozornit na dopad nadměrného užívání automobilů, podpora omezování automobilismu, propagace ve škole, výroba plakátů, letáčků, spolupráce se školním časopisem; ocenění těch, kteří v daný den do školy přijdou pěšky či přijedou na kole, (lze zopakovat v průběhu školního roku)
ŘÍJEN
- pozorování změn v přírodě
- Den stromů (20. 10.) – určování druhů, stromy v okolí, významné stromy v našem regionu
- výtvarné práce s využitím přírodnin
LISTOPAD
- výroba (ve škole/doma) a instalace krmítek na školní zahradě, spolupráce s rodiči
PROSINEC
- přikrmování ptáků na školní zahradě, určování druhů ptáků, pozorování
- vánoční nadílka pro lesní zvířátka
LEDEN
- výprava ke krmelci, stopy (spolupráce s MS Nalžovice, přednáška
ÚNOR
- význam třídění, recyklace, problematika odpadů, nakupování „bez obalu“, celoškolní výtvarná soutěž
BŘEZEN
- Mezinárodní den ochrany volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (3. 3.) – významné rostlinné a živočišné druhy v našem regionu a jejich ochrana, starší žáci připraví přednášku pro mladší spolužáky, výlet Drbákov-Albertovy skály
- klíčení, pokusy ve třídě, pozorování růstu rostlin
DUBEN
- Den Země (22. 4.): příprava projektu v rámci školy nebo využití nabídky vzdělávacích programů, např. OF Hrachov, jarní úklid v okolí školy a v obci
KVĚTEN
- Mezinárodní den rodiny (15. 5.) – spolupráce s rodiči, vybudování „hmyzích hotelů“ na školní zahradě
- Světový den včel (20. 5.) – exkurze/přednáška včelaře
ČERVEN
- Světový den životního prostředí (5. 6.), „den prázdných tříd“ učíme se v přírodě, uklízíme okolí školy
- Sběr papíru a hliníku (zajišťuje ŠD)